sukuta - Reisverslag uit Kotu, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu sukuta - Reisverslag uit Kotu, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

sukuta

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

07 November 2009 | Gambia, Kotu

De laatste kliniek waar ik gewerkt heb was de kliniek in Sukuta, een hele grote kliniek waar dagelijks honderden mensen komen. Ik heb nu met Marie Joof zelf gewerkt. Wat een prachtvrouw, wat werkt ze hard en wat doet ze veel voor de lokale bevolking, en wat is ze soms moe.Ieder vrouw die bij haar komt voor controle wordt vermeld in een registratiesysteem en krijgr malaria tabletten, 2 x tijdens de hele zwangerschap. Ik heb de hele dag het registratiesysteem in zitten vullen en malaria medicijnen uitgedeeld. Het tempo van die vrouw is ontzettend hoog en ik had soms moeite om haar bij te benen. Maar ze was erg blij met mijn hulp, normaal moet ze dat ook allemaal zelf doen, dus ik was erg nuttig deze dag. Het is echt onvoorstelbaar hoe veel mensen ik de hele dag voorbij zie komen, echt honderden.
Ik heb gisteren ook nog een gesprek gehad met de Sisters of Mercy. Zij hebben een weeshuis hier en doen ook ontzettend veel goed werk en worden ook volop gesponsord vanuit Nederland.
Morgen ga waarschijnlijk een tehuis voor ongehuwde moeders bezoeken. Dat is hier ook een groot probleem. Ben benieuwd wat we daar weer te wachten staat...
Het is werkelijk ontzettend heet hier. Ik heb nog nooit zulke temperaturen meegemaakt. Het vergt heel veel energie.
Maar het gaat goed met me, ik heb heel veel plezier in alles waar ik mee bezig ben, en het geeft me heel veel voldoening.
Heel veel kinderen willen je even aanraken omdat ik een Toubab ben, en die zien ze niet zo vaak.
Ik heb meestal wat balonnen en snoepjes bij me en hier maak je ze ontzettend blij mee.
Het lukt me niet om foto's te plaatsen, die apperatuur hier is te oud. Maar als ik ergens kom waar het wel gaat zien jullie ze wel verschijnen.
Iedereen ontzettend bedankt voor alle support en reacties vanuit Nederland. Het doet me ontzettend goed.
Heel veel liefs voor iedereen

  • 07 November 2009 - 13:04

    Anique:

    Lieve Maja, wat is het boeiend om je te volgen. Wat een inzet, energie en doorzettingsvermogen vergt dit. Maar het zal je ook veel voldoening geven om zo'n sterke vrouw als die Marie Joof te mogen helpen. Dit is een unieke ervaring die je opdoet, dat pakt niemand je ooit meer af. We wensen je kracht toe voor de dagen die komen. Wij tellen hier de dagen af tot de komst van de kleine spruit. Wat zijn wij vrouwen dan verwend met onze kraamzorg hier. Hou je goed en ik hoop dat je snel kunt wennen aan de warmte.
    We dragen je een heel warm hart toe.

    Lieve groeten Anique

  • 07 November 2009 - 13:12

    Sjan Van Oene:

    Hallo Maja,
    Hoezo over werkdruk gesproken!! Als iedereen eens een dagje met jou mee kon kijken dan beseften we beter wat werkdruk betekent. En dan hebben we het nog niet over de emotionele werkdruk!! Dat is nog heftiger lijkt mij. Wil je wel goed op jezelf blijven passen. Want zoals wij ook tegen elke kraamvrouw zeggen: "Als je niet goed voor jezelf zorgt dan kun je ook niet voor een ander zorgen." En zo te lezen hebben nog heel veel mensen je zorg hard nodig.
    Ik veel bewondering voor al het werk wat je daar doet.
    Veel liefs Sjan

  • 07 November 2009 - 13:48

    Margriet V Tilborg:

    Maja wat heb je al veel gezien en meegemaakt geweldig hoor, maar wat zul je moeten wennen aan de temperatuur, drink genoeg en neem zout tot je.hier spreekt een zuster in rusten.ik wens je alle goeds, een groet uit ael.

  • 07 November 2009 - 14:45

    Celine Van Der Ley:

    Hallo Maja,
    Hier een berichtje van Celine. Mama helpt mij met schrijven.
    Hoe is het met je?
    Ik lees met mama je verhaaltjes. Wat fijn dat je de arme kindjes blij maakt met balonnetjes. Heb je misschien al een kindje gevonden die mijn gymschoenen past?
    Joran en ik zijn ziek, maar mama vertelde dat de kindjes daar soms veel zieker zijn en geen tabletjes hebben. Dat vind ik erg!
    Heel veel succes Maja.

    Groetjes van Celine
    (en de rest)

  • 07 November 2009 - 18:48

    Corrie En Sjaak:

    Hallo Maja We hebben je verslag gelezen. Gelukkig ervaar je dat je daar nuttig kunt zijn. Blijf er aan denken dat je er bent om hun te helpen.
    Ongetwijfeld wordt je daar zelf ook sterker van.
    Goed blijven drinken met die hitte, groetjes van ons.
    Corrie en Sjaak

  • 11 November 2009 - 22:34

    Marian Volaart:

    Hoi Toubab, Fijn dat je zoveel voldoening uit je werk haalt. ook interessant om te lezen. Ik hoop dat je genoeg ballonnen bij je heb en anders moet Joost zijn koffer maar volladen. Dat zal t0ch wel gebeuren, denk ik. Ook weer spannen als hij komt met al zijn rijkdommen. Bye.

    gr. Marian Volaart

  • 15 November 2009 - 20:52

    Willem:

    Hey Maja,
    Ik begin nu pas je reisverslagen te lezen.
    Indrukwekkend.
    Ben benieuwd hoe je er mee om zal gaan als je terug bent in Nederland.
    Maja Nightingale??
    Hartelijke groet,
    Willem

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 493
Totaal aantal bezoekers 325232

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: