weer thuis - Reisverslag uit Andel, Nederland van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu weer thuis - Reisverslag uit Andel, Nederland van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

weer thuis

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

04 December 2009 | Nederland, Andel


Weer thuis in een kil, nat, donker Nederland. De overgang is groot.Vanmorgen om half zes gearriveerd in Brussel. Ik heb de hele dag met twee truien aangelopen.Maar ook dat zal wel weer wennen.
De overgang is groot. Ik merk nu ook wat het allemaal met me gedaan heeft. Ik ben op het moment heel emotioneel.Ook moe, zal wel met elkaar te maken hebben.Het is allemaal dubbel.Ik ben blij om Joost, de kinderen en vrienden weer terug te zien.
Maar ik heb ook vrienden achter moeten laten. Ik weet ook wel in Gambia is het niet moeilijk om vrienden te maken. Maar toch, de hartelijkheid en gastvrijheid die ik daar heb mogen ontvangen was groot.Ook denk ik terug denk aan de kleine Binta....., dat kleine meisje dat voor heel haar familie moet zorgen. De kleinzoon van Marie, die is overleden voordat hij zijn naam kreeg.... De donkerbruine kinderogen...doodziek van de malaria...
Maar ook de blijdschap van mensen, die je kleding gaf, ik heb voor een aantal mensen muskietennetten gekocht, de beste preventie voor malaria....Hun dank was groot.
En Marie....deze prachtvrouw, die zo ontzettend dankbaar was voor de financiele hulp, en voorlopig even vooruit kan met haar prachtige werk.Ik denk terug aan al die families waar ik geweest ben en ook al hadden ze zelf weing te eten er toch ook altijd wat voor mij was, al was het maar een handvol pinda's.
Ook is er de verwondering dat ik hier terecht mocht komen. Voordat ik begon was het toch een beetje een sprong in het diepe. Waar kom ik terecht ??? Wat ga ik er doen ??? Kom ik de juiste mensen tegen ???
Ik denk ook aan Thea, de steun en toeverlaat van Marie. Marloes, van stichting vrienden van Gambia.Lisa van Manjai Lodge. Allemaal mensen waar ik met al mijn vragen terecht kon.
Gambia een land waar hoe arm je ook bent je eten deelt met je naaste. Vandaag heb jij te eten, dat deel je met je naaste. Morgen heeft er iemand anders te eten en deelt het weer met jou.
Het zal niet gemakkelijk zijn terug te komen in onze overvloedige decembermaand.
Graag wil ik iedereen ontzettend bedanken voor steun zowel financieel, als moreel. Het is overweldigend geweest. Niet alleen in Gambia heb je familie en vrienden nodig.Ik heb mogen ervaren dat ik ze ook hier daadwerkelijk heb.
Nogmaals lieve familie, vrienden, bekenden woorden schieten tekort om iedereen te bedanken maar mijn dank komt recht uit mijn hart.

  • 04 December 2009 - 19:26

    Margriet V T:

    Wat fijn dat je weer thuis bent,laat de emotie maar komen, dat is iets wat er zeker bij hoort.Je hebt zoveel indrukken en dingen meegemaakt in een toch korte tijd.Rust eerst maar eens uit. Een groet vanuit de kerkestoep.

  • 04 December 2009 - 19:35

    Anique:

    Lieve, lieve Maja, Fijn te lezen dat je weer veilig op Nederlandse bodem bent bij iedereen die van je houdt en je een warm hart toedraagt. Ik wens je innerlijke kracht en rust om deze overweldigende ervaring een plekje te geven. Dat dit in je hart gegraveerd staat is iets waar je niet omheen kunt. Geef jezelf de tijd om bij te komen en alles eens te laten ''landen'' het is ook niet niks om jezelf zo onder te dompelen in een totaal andere cultuur. Eerst helemaal alleen en later samen met je man. Gelukkig dat hij er ook even geweest is, dan kun je je emoties delen en worden ze ook begrepen. Dat het hier wennen is aan de overvloed en welvaart snap ik heel goed. Daar is bijna niks en hier is alles en veel te veel. sluit je daar maar voor af en rust maar lekker even uit. we wensen je alle goeds en hebben je met veel interesse en bewondering gevolgd tijdens je mooie avontuur in Gambia.
    Respect overheerst.

    Liefs, Anique & Eric en kids.

  • 04 December 2009 - 19:53

    Eike:

    Ha Maja,

    Fijn dat je weer thuis bent, maar ik begrijp dat het wel heel dubbel voor je is. Geniet weer van je familie en vrienden. Ik hoop je gauw te zien en je verhalen te horen. Groetjes Eike

  • 04 December 2009 - 19:53

    Hans En Riet:

    fijn dat je weer terug bent en dat je eerst goed uitrust voor je weer gaat werken, en dan je fotoboek maken misschien.

  • 04 December 2009 - 20:40

    Henriette:

    Wat fijn maja dat je weer thuis bent bij je eigen gezinnetje.
    ik ebn ervan overtuigd dat ze je daar in gambia missen.
    Wat moet het dubbel voor je zijn geweestom weer weg te gaan
    Probeer alles een plaatsje te geven en rust lekker uit!
    Ik spreek je gauw!!

  • 04 December 2009 - 20:53

    Henk Van Noorloos:

    Hoi Maja,
    Ik herken het dubbele gevoel als je net terug komt uit Afrika. Ik zag het ondanks alle armoe die ik zag als een heel bijzonder kado dat je leven verrijkt. Bedankt voor je mooie menselijke verslagen dat ik over je schouder mee mocht kijken. en sterkte hier in de nattigheid.
    groetjes,
    Henk van Noorloos

  • 04 December 2009 - 21:14

    Elly Thur:

    ik hoorde vanmorgen pas dat je deze reis maakte, jammer dat ik je dus niet heb kunnen volgen, maar ik ga zeker alles nog lezen. Moedig van je om dit te doen, fijn dat je weer thuis bent.
    groeten elly thur

  • 04 December 2009 - 23:08

    Hermine:

    Heej Maja,
    Fijn dat je weer thuis bent, gezond en wel!
    Wat een emoties komen er los. Maar niet verwonderlijk. Als je zo even opnoemt wat je allemaal hebt meegemaakt, dan doet dat mij ook wel wat. Maar jij hebt het aan den lijve ondervonden en je er met hart en ziel aan gegeven. Neem je tijd om tot rust te komen.
    Hartelijke groetjes, Hermine

  • 05 December 2009 - 09:53

    Teunie:

    Maja, wat fijn dat je weer heelhuids thuis bent, na een zeer bewogen, intensieve, vermoeiende, maar rijke ervaring. Ik vond het fantastisch dat jij ons op een geweldige manier weer de ogen hebt geopend, dat we in zo,n bevoorrechte maatschappij en welvaart mogen leven. Het zal inderdaad een hele overgang zijn voor je, de kou, de overvolle winkels, maar ik denk dat het jezelf zal verbazen hoe snel dat weer went. Ik hoop dat je samen met Joost en je kinderen een mooie feestmaand tegemoet gaat en dat er de tijd voor is om al je belevenissen nog eens samen met hen te herbeleven in alle rust. Bedankt Maja voor alles wat je ons door jou reis hebt meegegeven.

  • 05 December 2009 - 15:30

    Sjan Van Oene:

    Hallo Maja,
    Welkom thuis en rust eerst maar eens uit. Ik kan me voorstellen dat het weer een cultuurshock is om terug te komen in onze welvaart. Ik ben erg benieud naar de foto's en je ervaringen. Hopelijk spreken we elkaar snel.
    Groetjes Sjan

  • 06 December 2009 - 13:21

    Ellie Groeneveld:

    Hallo Maja.
    Fijn dat je weer thuis bent met een gevoel van voldoening van al je goede hulp.
    Als ik het reisverslag lees en de foto's zie, dan denk ik dat het heel veel emotie kost om alles weer los te kunnen laten en de draad weer in Nederland op te pakken. Je hebt vlg. mij veel onuitwissebare dingen gezien en meegemaakt, die zeker nog een plaatsje moeten krijgen.
    Petje af om zo'n onderneming te doen, ook
    een schouderklopje voor Joost,zonder zijn steun zou je waarschijnlijk niet zo'n voldoening uit deze onderneming gehaald hebben
    Nogmaals knap en petje af
    Groetjes en tot ziens.
    Ellie en natuurlijk ook Aart.

  • 06 December 2009 - 17:05

    Corrie Van Heerebeek:

    Jee Maja, wat is de tijd voorbij gevlogen. In een relatief korte tijd zo emotioneel door elkaar geschudt worden.. Neem tijd voor jezelf en je gedachten, in ieder geval heel fijne feestdagen toegewenst!

  • 08 December 2009 - 10:56

    Karin Cuperus:

    Hoi Maja,
    Wel wat aan de laate kant, maar alsnog welkom thuis. Wat een ervaringen heb jij opgedaan zeg. Ook leuk om nu de foto,s te kunnen zien. Ik begrijp je dubbele gevoel wel, ik heb dit al na een vakantie in afrika, jij heb er helemaal tussen gezeten en ook lang. Rust maar lekker uit en geniet van je familie.
    Groetjes en gauw tot ziens

  • 08 December 2009 - 17:59

    Betty:

    hoi maja,
    ik heb sinds kort pas je site via de laatste nieuwsbrief van dec.
    Dus ik heb je hele verhaal in èèn teug gelezen. Ik vind het geweldig wat je voor die mensen hebt kunnen doen, en ik probeer me voor te stellen wat deze ervaring als mens met je doet...Ik ben trots op je....
    Heel veel groetjes
    betty (prikster thebe)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 562
Totaal aantal bezoekers 325383

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: