malaria, malaria, malaria en polio - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu malaria, malaria, malaria en polio - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

malaria, malaria, malaria en polio

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

28 Oktober 2010 | Gambia, Banjul

Dinsdag ben ik in het Healt Center in Sukuta geweest. Ik was hier zelf nog niet naar toe geweest met het lokale opnebaar vervoer, dus dat was weer een avontuur op zich. De wegen zijn werkelijk erbarmelijk en als je de staat van de busjes ziet dan is het ongelooflijk dat ze het allermaal nog blijven doen.
In het Healt Center daar lagen de mensen soms met zijn vieren in een bed en allemaal malaria, malaria, malaria.....
Het is een slagveld, er is een enorm tekort aan medicijnen. Zelfs de faramcies hebben weinig meer op voorraad. Dus lieve mensen de centjes komen weer ontzettend goed van pas.
Ik heb net nog paracetamol voor kinderen gekocht. Ook hier is een enorm tekort aan.
Vandaag zijn we een Brufut gestart met een campagne om zo veel mogelijk kinderen te vaccineren voor polio. We zijn met 10 teams. Een aantal teams gaan de compounds langs om daar te kinderen op te zoeken.Ik ben met een team in het Healt Center gebleven, maar ik ga zeker nog een keer mee naar de compounds. Tegelijkertijd krijgen alle kinderen ook een ontwormingskuus en vitamines.
Deze hele campagne wordt gesponsord door de overheid en Unicef.
Het is ontzettend leuk om ook preventief bezig te kunnen zijn. En ook hier is Marie weer de stuwende kracht achter.
Maar er gebeuren natuurlijk ook andere dingen. Zo af en toe heb ik ook nog wat vrije tijd.
Gisteren ben ik met onze student op de hotelschool naar zijn school geweest. Ik heb daar een gesprek gehad met zijn decaan. en hij is een van de beste studenten van zijn jaar. Inmiddels is hij supervisor over de eerste jaars. Super, dat iemand zo gebruikt maakt van zijn kansen.
Als lunch kreeg ik o.a. mushroomsoep.
,s Avonds vertelde ik dat aan een aantal mensen daar.
Het gesprek kwam via de paddestoelen op de koffieshops in ons land. Dus ik vertelde dat je bij ons in de koffieshops wiet en ook gedroogde paddestoelen koopt, die , naar horen zegen natuurlijk, dezelfde werkin hebben.
Vraagt er een Gambiaan bloedserieus
Have they een menu fot that ?
Probeer het allemaal maar eens uit te leggen....
Lieve groeten voor al mijn fans vanuit een Gambia waar het op het moment 40 graden is.

• 28 Oktober 2010 - 18:12

Jan-Arie:

Hier was het van morgen 4 graden dus een groot verschil.
    Kan je nog wel goed je werk doen met die temperaturen en heb je geen last van je darmen ,want het is toch een heel ander klimaat.
    Groetjes Jan-Arie

• 28 Oktober 2010 - 18:24

Kuni:

Dag Maja, wat een avonturen toch allemaal.! Judy heeft vandaag reisadvies gehad en.. de prikken !
    succes met alles !
    Liefs Kuni

• 28 Oktober 2010 - 18:32

Joke Kentie:

Ach ach, die malaria toch!!
    Wees maar lief voor ze Maja,(maar dat vertrouw ik jou wel toe!!)

Werkse en alle bekenden de groeten!!

www.vriendenvangambia.nl

• 28 Oktober 2010 - 20:51

Petra De Vet:

Hoi Maja
    Wat een verhaal weer, fijn dat je op alle gebied de helpende hand kan zijn. Groetjes en ik kijk weer uit naar je volgend bericht.
    Petra

• 29 Oktober 2010 - 13:16

Stephan En Lettie:

kijk bij je eerste verslag (slim van mij)
    doei.

• 29 Oktober 2010 - 15:40

Annette De Jong:

Hoi Maja,
    Wat een fijn om een beetje over je schouder mee te mogen kijken. Ik heb bewondering voor je!
    Veel succes.
    Annette (thebe)

• 29 Oktober 2010 - 17:30

Ineke Pr.:

Wow, wat heftig wat jij daar allemaal tegenkomt.
    Hoe moet je toch je hulp goed verdelen?
    En dan met zo'n enorme hitte....
    Veel energie toegewenst!

Groetjes uit Andel.

• 29 Oktober 2010 - 18:09

Jan Boll:

Hallo Maya,
    Je moet veel aanzien daar, maar wel een goed gevoel dat je met weinig veel voor die mensen kunt doen. Veel succes met je werk daar.
    Groeten Jan

• 30 Oktober 2010 - 09:35

Hans En Riet:

hoi maja,goed om te horen dat het niet voor niets is wat je daar doet,wij wensen je veel sterkte toe in alles wat je daar doet.
    groeten van ons.

• 30 Oktober 2010 - 13:47

Margriet V Tilborg:

wat leuk dat je student het zo goed doet.Ja paddestoelen eten of gebruiken is een heel verschil en moeilijk uit te leggen.Wat is het toch warm bij je.Hier kleuren de bomen prachtig in alle herfst kleuren. succes en sterkte.

• 30 Oktober 2010 - 17:45

Joke Kentie:

hoi Maja,

Ga je morgenochtend bij Marloes koffie drinken?
    Wist je dat er in Manjai vlak bij ManjaiLodge fijn naar de kerk kunt?
    De eerste verharde weg links als je uit ManjaiLodge komt.
    Je kunt het dus heel makkelijk lopen.

Ik hoor het van je.

liefs Joke

• 30 Oktober 2010 - 21:25

Mieke En Dick:

Hoi Maja
    Weer druk,druk en druk daar in Gambia lees ik wel, maar denk er wel aan af en toe ook eens te ontspannen.
    Wij zijn vandaag in Waalwijk naar het haloween tennis toernooi geweest, het was erg gezellig en leuk versierd en na afloop was er een buffet en overal lagen spinnen, muizen en ratten in en tussen het eten.
    Maandag gaan we weer tennissen met Japio als invaller, ze hebben ons vorige flink ingemaakt, maar Andre zegt dat hij s`maandags nooit in vorm is? Dus wat we daar aan moeten doen weet ik ook niet.
    Jullie Liesbeth had bardienst en thuis ging het wel goed vertelde ze.
    Nou dit is al het nieuws weer van deze week.
    Groetjes Dick&Miek

• 31 Oktober 2010 - 09:30

Corrie:

hoi maja,ik heb joost geen paddestoelen gegeven hoor,t was heel gezellig, hou je het nog een beetjevol met al die rotmuggen?hier is het regen vanmorgen, niet tennissen,heel veel gr goof en corrie

• 31 Oktober 2010 - 10:58

Lia De Laat Damen:

Hoi Maja
    En wij maar denken dat wij problemen kennen.
    Zo ga je alles weer in perspectief zien.
    Hopelijk heb je een fijne tijd daar.De mensen in Gambia zullen weer een stukje geluk mee maken als jij er bent veel geluk daar voor alle mensen.gr. lia

• 01 November 2010 - 13:34

Joyce:

hej maja,,

Fijn om te lezen dat je daar dus niet voor niets bent!!Wat maak je daar toch veel mee!!
    Heel veel succes verder daar en ben benieuwd naar je volgende verhaal en avontuur..

Liefs Joyce

• 01 November 2010 - 17:10

Sjan Van Oene:

Hoi Maja,
    Wat een indrukken allemaal. Bijna teveel om te verwerken. Dat malaria daar zo'n impact kan hebben op de bevolking. Daar gaat je hart van huilen. Veel succes met je werk daar.
    Groetjes Sjan