container - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu container - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

container

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

17 November 2010 | Gambia, Banjul

dacht ik daar eventjes een paar dagen vrij te hebben, maar die vlieger ging dus mooi niet op. Maar.......mijn haar is intussen geverfd. Ook in Gambia blijf ik toch een beetje ijdel. Vrijdagmiddag was er dus een telefoontje. Maja, de container met je spullen arriveert morgen. Je kunt ze rond twee uur ophalen. Maar omdat ik inmiddels de Gambiaanse afspraken over tijd ken dacht ik, nou een half uurtje later kan wel. Het werd dus uiteindelijk 6 uur voordat de container uitgeladen werd. Maar goed 8 dozen vol met spullen. 3 voor de kliniek en 5 met kleding. En omdat het dinsdag "Toubaski" was en iedereen nieuwe kleding nodig heeft gelijk zaterdagavond nog aan de slag te gaan om veel mensen van kleding te voorzien. Ook zaterdag en zondag ben ik hier mee bezig geweest, maar iedereen was er ontzettend blij mee.Lieve mensen als jullie echt zouden zien hoeveel onze kleding, die we niet meer dragen omdat het uit
de mode is,hier waard is echt ongelooflijk. Nogmaals iedereen bedankt hiervoor.......

Zondagmiddag kwam er een telefoontje van Marie.... Maja het heeft eigenlijk geen zin om naar de kliniek in Brufut te gaan, er zijn bijna geen medicijnen meer.Dus maandagmiddag met Marie naar de farmacie geweest en daar dozen vol met medicijnen gekocht. Heel veel Quinine, dat gebruikt wordt voor malaria. De malaria is nog steeds niet over zijn hoogtepunt heen. Vandaag nog 2 mensen uit mijn omgeving naar het ziekenhuis gestuurd met malaria. Het verhaal blijft eentonig maar het raakt me iedere keer weer, hoe in een paar uur tijd mensen zo ziek kunnen worden.

En ja, dinsdag was het dus "toubaski". Het offerfeest. samen met het suikerfeest het grootste feest in Gambia. In Gambia leven de moslims behoorlijk frivool. Je ziet bijna geen burka's. En moslims en cristenen leven hier in alle rust samen. De cristenen vieren ook Toubaski en de moslims Kerstfeest.Veel landen kunnen hier een voorbeeld aan nemen.
Ik zou Toubaski vieren in een dorp z'on half uur van Manjai vandaan. Toen ik aankwam lag er een prachtige Gambiaanse outfit voor me klaar.Dus mezelf eerst maar omgekleed.
Omdat op deze dag de moskee te klein is, worden de gebeden op een groot voetbalveld gehouden. Ik werd uitgenodigd om mee te gaan. Aan de rand van het voetbalveld heb ik het allemaal kunnen aanschouwen. Een prachtig gezicht. Bijna iedereen in traditionele kleding, en de gebeden......iedereen tegelijkertijd op zijn knieen....Heel indrukwekkend. Gelukkig stond ik ver genoeg van alles vandaan, zodat ik niet hoefde te zien hoe de ram geslacht werd.
Maar dat stond me 's middags op het compound nog te wachten. Ik ben toch maar even naar binnen gegaan. Nadat de ram gevild was ben ik weer naar buiten gekomen, toen was het geen dier meer, maar een hoop vlees. Het is jezelf natuurlijk voor de gek houden, maar ik kon dit toch niet aanzien. Veel van het vlees van de ram wordt hierna uitgedeeld aan de mensen die het zich echt niet kunnen veroorloven vlees te eten. Er gingen toch vijftien porties weg. Mooi toch.... je hebt zelf weinig en wat je hebt deel je........ Kunnen wij nog wat van leren.
Maar omdat ik echt geen ram wilde eten was er voor mij couscous met kip. Smaakte prima.....Na het eten het dorp ingelopen. Ik had veel rommeltjes bij me als haarspeldjes, pennen, schriften, balonnen, spelletjes.
Het is gebruikelijk dat op deze dag de kinderen wat krijgen, meestal snoepjes, maar gezien de slechte staat van de kindergebitten hier heb ik me beperkt tot deze dingen. Het was ontzettend leuk. Ik heb deze dag ook mijn" neefjes en nichtjes" van mijn stranddag weer gezien. Lekker even met geknuffeld .
Een hele bijzondere dag..................



  • 17 November 2010 - 17:46

    Margriet V Tilborg:

    Wat heb je weer veel meegemaakt, ja wij gooien veel kleding zomaar weg, en deze mensen zijn er erg blij mee zaterdag hebben we een gezellig snert toernooi gehad, het weer viel uit eindelijk mee, Joost kwam ook een soepie eten, en even een babbeltje maken.Aard en Nellie zijn verhuist. Het begint er al leuk uit te zien nu iedereen zijn intrek gaat nemen. Marja veel plezier met alles en sterkte. Een hou doe uit Andel.
    Margriet.

  • 17 November 2010 - 18:24

    Hermine:

    Wat bijzonder Maja dat je dit allemaal meemaakt. Het is echt super dat je dit doet. Wat ik ook mooi vindt, is dat je ons ook laat zien hoe het leven daar is. Je brengt het leven daar, wat dichter bij ons.
    Veel goeds toegewenst.
    groetjes, Hermine

  • 17 November 2010 - 20:44

    Joke Kentie:

    Hai Maja,

    Leuk om dit mee te maken hé!!
    Ik zou af en toe heel graag om een hoekje kijken.
    lle bekenden de groeten hoor!!

    Joke

    www.vriendenvangambia.nl

  • 17 November 2010 - 21:18

    Anique:

    Hallo Maja, wat heerlijk om iets leuks en gezelligs te lezen, fijn voor je dat je ondanks het vele moeilijke wat je ziet ook eindelijk iets gezelligs mag doen daar. En...dat ze het fijn vinden dat je er bij bent en wilt zijn.
    Je haren....tja we blijven vrouwen he....Als je haar niet goed zit.....
    De kleding: tja, wij doen het weg als het te klein is, vlekje erop, gaatje erin, uit de mode....en die mensen kijken daar niet naar geloof ik. Blij met alles. Dat de Gambianen zo heerlijk samenleven, christen of moslim, ze zijn op dat gebied verder dan wij hier! Probeer maar dit soort dagen in je hart op te tekenen en te koesteren, dan hou de de zwarte kant van het werken daar iets beter vol. Warme groet uit t Veer
    Anique

  • 17 November 2010 - 23:59

    Petra De Vet:

    Hoi Maja

    Wat een verhaal weer zeg. Fijn dat alle kleding zo welkom is, daar doe je het toch voor.
    Wat je zegt over het offerfeest, en dat ook christenen dit feest meevieren geweldig. En andersom dat zij het kerstfeest mee vieren. Fijn is dat toch. Daar kunnen inderdaad veel mensen een voorbeeld aannemen. Maja geniet ze nog.

    groetjes Petra

  • 18 November 2010 - 15:25

    Ineke Pr.:

    Hoi Maja,

    Wat maak je daar veel mee zeg! Zo te horen zit elke dag helemaal vol.
    Het is ontzettend leuk om je reisverslag te lezen.
    Afgelopen vrijdag de 1ste tennisavond ging al niet door vanwege stortregens. Jammer. Wat een groot verschil met het weer waar jij nu zit.
    Geniet daar nog maar even van....

    Groetjes van Ineke.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 507
Totaal aantal bezoekers 325491

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: