bevallen in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu bevallen in Gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

bevallen in Gambia

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

22 November 2010 | Gambia, Banjul

Ik ben lekker een paar dagen vrij geweest. Lekker naar het strand geweest. Ze hebben geprobeerd me de beginselen van het djembee spelen bij te brengen maar die ritmes lopen wel erg door elkaar heen, maar het was leuk het geprobeerd te hebben.
Maar goed ik heb natuurlijk ook weer van alles meegemaakt. Zaterdagmiddag had ik gezellig bij Marie afgesproken. Zij zou Benanchin koken en daarna zouden we naar Thea, de reisleidster van Travelpoort en een goede vriendinn van Marie, gaan. We staan klaar om na de lunch naar Thea te gaan, daar komt een man helemaal verhit aanlopen. Marie, Marie mijn vrouw is aan het bevallen. Kom snel.... Dus in de auto van Thea gestapt en naar het compound.Moeders lag op de vloer op een lap stof. We hadden geen twee minuten later moeten komen. Het hoofdje zat klem en ik dacht echt dat er een levenloos kindje naar buiten kwam. Marie moest er alles aan doen om leven in het kindje te krijgen. Ik was echt ademloos, en mijn rikketik ging flink te keer. Maar na een paar minuten begon het kindje te kreunen.Het had nog wel een slechte kleur, maar ook dat begon bij te trekken. Het was echt een pak van mijn hart. Ik dacht echt, moet ik dat hier nu ook nog mee maken. Maar na een half uurtje zag het er allemaal een stuk beter uit. Wat me het meeste opviel was dat de moeder geen enkele emotie vertoonde. Bij ons komen er na de bevalling meestal behoorlijk wat tranen te voorschijn, maar nee hoor....Het kindje werd achter de moeder gelegd en moeders ging een tukje doen......................

Vandaag weer naar het Health Center geweest. De nood is daar nog steeds ontzettend hooog. Er is een chronisch tekort aan medicijnen. Ze zijn bijna niet meer te krijgen. En wat er in de farmacies nog te koop is, daar betaal je de hoofdprijs voor.
Het personeel is overwerkt, en gaat er zelf ook bijna aan onder door. Ik heb vandaag met Ousman gewerkt een verloskundige waar ik vorig jaar ook een paar keer mee gewerkt heb. Ze vertelde me ook....het lukt echt niet meer........
Veel mensen in Gambia lijden, en er is geen oplossing voor.



  • 22 November 2010 - 19:10

    Joke Kentie:

    Noe Maja, je bent dus niet voor niets naar Gambia gegaan !!
    Veel suk6 verder nog hoor.
    Thea de groeten van mij en voor jullie allemaal. een dikke knuffel.

    Joke

  • 22 November 2010 - 20:05

    Henriëtte Vd Ley:

    Hoi Maja,
    Wat heb je alweer veel beleefd de afgelopen periode. Elke keer lees ik vol bewondering je verhalen.
    Ik wens je nog heel veel succes de laatste weken!
    Geniet nog van 'jouw' land.

    Liefs Henriëtte

  • 22 November 2010 - 20:07

    Kuni:

    schrijnend....

  • 22 November 2010 - 21:58

    Anique:

    Hoi lieve Maja, wat zul je hier weer moeten wennen straks als je weer een kraamweek bij een gezin doet! alles voorhanden, niets tekort en anders verkoopt Kruidvat, Hema of de thuiszorgwinkel het wel he.......wat een armoede daar en zoveel zieken, tekort aan medicijnen, dat is toch echt niet te geloven....waarom?
    ik wens je tijd om nog leuke dingen te doen, te genieten, en kracht voor de donkere kant van Afrika.
    Anique (het vieren van sinterklaas voelt nu wel wat wrang.....)

  • 23 November 2010 - 08:59

    Lettie Versteeg:

    Nou, wat maak jij veel mee zeg! Geweldig dat de baby leeft, ben wel benieuwd hoe dit verder gaat. Is er "nazorg" voor de moeder b.v.
    Misschien zien we elkaar niet in dec. want wij gaan onverwacht naar Australie op 5 dec. Renate wordt daar op 6 dec. geopereerd aan een navelbreuk en mag dan 6 wk. niet tillen, dus gaan oma en opa de baby tillen. Even stress, zo snel, maar ook weer heerlijk om je kleinkinderen te knuffelen. Wacht maar, dat zul jij hopenlijk ook al snel ervaren.
    Moeilijk vind ik het ook om te lzen dat de situatie zo zwaar is zodat de hulpverleners er ook haast aan onderdoorgaan. We kunnen bidden en jou steunen om daar wat te helpen. Maja, probeer nog zoveel mogelijk te doen, maar ook te genieten. Het ga je goed. Tot ziens na 12 jan.
    Stephan en Lettie.

  • 23 November 2010 - 13:38

    Teunie Crielaard:

    Hoi Maja, wat ben je trouw in ons op de hoogte houden zeg bij al je heftige ervaringen. Ik vroeg me wel af hoe kon je zien dat het babytje geen goede kleur had, of zijn ze bij de geboorte niet zo donker?
    Fijn ook voor je dat je van een paar ontspannen dagen mocht genieten, dat had je na alles wat je meemaakt wel nodig. Meid nog even ertegen aan en dan zien we je hopelijk weer in Andel, veel zegen bij alles toegewenst, groeten Teunie

  • 24 November 2010 - 19:13

    Corrie De Bruijn:

    hoi maja, helaas even geleden, maar blijf toch op de hoogte van je enorme inzet, geweldig!!!!!,de laatste loodjes voor je, ik hoop dat je nog een beetje kunt uitrusten voordat je weer naar huis komt, en wat zal je het dan missen, maar dan komen er weer andere leuke dingen, zoals het oma zijn, nou meid hou je taai, en tot gauw

  • 25 November 2010 - 19:12

    Jan Boll:

    Hoi Maja,
    Wat schieten we met z'n alle hier in het rijke westen toch veel te kort. Nog veel succes de laatste dagen daar en we zullen maar hopen dat ooit die mensen daar ook een humaan bestaan krijgen.
    Groetjes Maya.

  • 25 November 2010 - 21:33

    Sjan Van Oene:

    Hoi Maja,
    Triest dat de nood voor de mensen in Gambia nog zo groot is terwijl zoveel mensen zich daar voor meer dan 200% inzetten. Geen wonder dat zij uitgeput raken. Zo zie je maar dat je hulp daar zo noodzakelijk en welkom is.
    Succes nog deze laatste week.
    Groetjes Sjan

  • 26 November 2010 - 07:56

    Joke Kentie:

    Hoi Maja,

    Geniet van je laatste weekie hé!!
    Wat zal je veel te vertellen hebben!.

    Groetjes Joke

  • 26 November 2010 - 15:05

    Eike:

    Hoi Maja,
    Wat weer een verhaal zeg, veel succes de laatste weken. Liefs Eike

  • 27 November 2010 - 13:57

    Margriet Van Tilborg:

    hallo maja, nog een paar dagen en je komt weer naar andel. wat zal het weer een overgang zijn. zojuist is sinterklaas aangekomen per boot, leuk al die kinder snoetjes. ik wens je veel sterkte met het afscheid, en een veilige thuis komst.

  • 29 November 2010 - 12:54

    Marjolaine:

    Hallo Maja,
    Wat een verhalen!!en wat goed dat je er bent om ons te informeren en een spiegel voor te houden.
    In jan. gaan we weer en misschien kan ik iets voor je doen.
    Voor nu succes in de laatste dagen en
    geniet ook zoveel je kan en een veilige terug reis
    Groetjes Marjolaine

  • 08 Juli 2011 - 19:29

    Rosette:

    Beste Maja,

    via het prikbord van Thebe zag ik je oproep voor baby een kraamprodukten.
    Ik kan je er vast aan helpen. Maar het lukt me niet om je via de thebe mail te bereiken. Zelf werk ik in oa het lucia van Breda.

    Zou je contact met me willen opnemen, via mijn Prive mail.
    Gr Rosette
    rosette_vandijk@hotmail.com

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 793
Totaal aantal bezoekers 325120

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: