Strand - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Strand - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Strand

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg maja

03 November 2012 | Gambia, Kololi

Weekend.....ook voor mij. Vanmorgen zijn mijn vriendjes Amadou en Karou gearriveerd. Ze blijven het weekend bij me, en gaan lekker met me naar het strand. Een feest voor ze.
Ik heb ook de kinderen van de eigenaar van mijn huisje meegenomen, en een vriendinnetje. Dus ik had er vijf bij me. De zee was behoorlijk ruw. En kinderen zien geen gevaar. Dus het viel niet mee om ze een beetje langs de waterlinie te houden.Ik heb geprobeerd om ze onze manier van kuilen graven, kastelen bouwen bij te brengen, maar als ik me er even niet mee bemoeide, was voor hun ook de pret gauw over. Het is ongelooflijk hoe slecht de kinderen hier kunnen spelen. Ik had ook een mikado spelletje, vier op een rij en dat soort dingen bij me. Maar vooral Mikado, daar bakte ze helemaal niets van. Er is totaal geen inzicht in dit soort spelletjes. Alles wat ze leren wordt er ingestampt, en moeten ze zelf over iets nadenken, dan wordt het al een stuk lastiger. Gelukkig werd het in de namiddag wat rustiger, zodat er nog een poosje in het water gespeeld kon worden.
Weer terug in mijn huisje heb ik papat voor ze gebakken. Op zijn Gambiaans in de cooking oil. Kippepootje er bij. Een saus gemaakt van tomaat, uien en adja ,een soort bindmiddel, dat een lekkere smaak aan de saus geeft. Ja, ik begin het zo zachtjes aan te leren, om met weinig middelen toch iets lekkers te maken. Ik had mezelf gisteren een pot appelmoes kado gedaan,je wil niet weten wat die hier kost, en ik kon de kinderen dus ook met dit oerhollandse fenomeen kennis laten maken. Maar ze vonden het gelukkig erg lekker. Amadou bedacht dat hij het morgen ook wel op zijn tapalapa (brood) kon doen.....
Nu liggen ze heerlijk te slapen. Na een lekkere douche en een bakje koffie nu even tijd om mijn verhaal te vertellen. Zometeen nog lekker even met een glaasje wijn op mijn veranda ( dit zeg ik om jullie een beetje jaloers te maken) een beetje lezen.

Verder heb ik sinds kort ook een huisdier Een flink uit de kluiten gewassen lizzard ( een soort hagedis) Hij heeft zich verschanst in mijn slaapkamer, maar hij is wel zo vriendelijk als hij mij ziet, zich achter de kast te verstoppen........

  • 03 November 2012 - 22:55

    Anique:

    Hallo Maja, wat een gezellig stukje om te lezen vandaag. Ik zie je nu al helemaal zitten met je glaasje en je boek. volgens mij geniet je echt het meest van de omgang met deze kinderen. Bijzonder dat ze zo genieten van een dagje strand en frietjes! net als onze kinderen eigenlijk, voor hen is dat ook nog steeds een feestje. Grappig dat appelmoes daar zo duur is, voor ons is het zo'n gewoon iets een potje op tafel bij de friet dat je daar niet eens bij stilstaat. Wel leer ik onze kinderen de kraan tussendoor dicht te draaien als ze water nodig hebben en dan vertel ik altijd over jou en de kindjes in Gambia. Hier is alles zo normaal dat we voorbijgaan aan onze luxe. Ik wens je nog een fijne tijd in jouw Gambia, geniet er van enne fijn weekend met de kinderen en....je nieuwe huisdier! lieve groet, Anique

  • 03 November 2012 - 23:49

    Ingrid:

    O Maja dat jij dan durft te slapen. Ik zou geen oog dichtdoen
    Bedankt voor al je mooie en ontroerende verhalen!
    Volgend jaar kom ik graag naar je toe met mijn dochter en natuurlijk ook voor Dibba!
    Veel liefs Ingrid.

  • 04 November 2012 - 08:53

    Joke Kentie:

    Ha die Maja,

    Wat heb jij een leuke drukke dag gehad!!
    Gelukkig maar, dat zijn de mooie kanten weer.

    PS Mooi dat de Lizzard op je kamer is, daar kan geen vliegenmepper tegenop!

    Fijne zondag verder.

    Liefs Joke

  • 04 November 2012 - 14:27

    Corrie:

    hoi maja,even een berichtje uit een nat nederland,k weet niet zo goed wat ik moet schrijven,alleen maar bewomdering voor je aanpak en doorzettingsvermogen,ik zou er geloof ik moedeloos van worden,geweldig!!!!!woensdag komt je mannetje en dre eten,kunnen we weer even bijpraten,heel veel succes en veel xxx corrie en goof

  • 04 November 2012 - 14:27

    Corrie:

    hoi maja,even een berichtje uit een nat nederland,k weet niet zo goed wat ik moet schrijven,alleen maar bewomdering voor je aanpak en doorzettingsvermogen,ik zou er geloof ik moedeloos van worden,geweldig!!!!!woensdag komt je mannetje en dre eten,kunnen we weer even bijpraten,heel veel succes en veel xxx corrie en goof

  • 04 November 2012 - 14:48

    Kuni:

    Mooi!$

  • 04 November 2012 - 21:44

    Joyce:

    Maja,
    wat ontzettend leuk om te lezen dat je het zo naar je zin hebt en dat je een heerlijk weekend aan het doormaken bent! Daar wordt je toch blij van, naast die mindere verhalen, die nog steeds de harde werkelijkheid zijn. Maar de positieve energie die je van een weekend als dit krijgt kan krijgen doen dan zeker een hoop goeds! Lieve maja ga zo door!! x

  • 08 November 2012 - 16:43

    Betty:

    Hoi Maja,
    Heb net al jouw verslagen voor de 2e keer gelezen, heb ook maar meteen een bijdrage overgemaakt, die is dus onderweg... goed dat je de mogelijkheid hebt om het "bevallingshuisje" op te knappen, en ja, medicijnen , ook super belangrijk!
    De kledinginzameling gaat hier gewoon door. Ik heb al weer een aantal zakken voor je klaar staan.
    En ik heb ook 3 sport tassen vol met voetbalshirts van onze plaatselijke club voor je klaarliggen...
    Fijne weken nog en ik hou je blog in de gaten, altijd leuk om weer wat over jou en je belevenissen te lezen.... hartelijke groet, betty

  • 09 November 2012 - 15:06

    Hanneke:

    Hallo Maja,

    wat fantastisch weer zo'n stranddag!!
    en hebben ze appelmoes in gambia :):)
    Wel fijn dat je nu ook even kan genieten zo met de kinderen.
    Succes met het opknappen van de bevallingsruimte.

    Groetjes Hanneke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 596
Totaal aantal bezoekers 325188

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: