Nog een paar dagen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Nog een paar dagen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Nog een paar dagen

Door: Maja

Blijf op de hoogte en volg maja

15 Oktober 2013 | Gambia, Kololi

A.s. vrijdag 18 oktober hoop ik weer voor ruim 6 weken naar Gambia te vertrekken om Marie Joof weer terzijde te staan met haar drukke werkzaamheden en alles wat zij doet om de gezondheidszorg in Gambia te verbeteren.Met name de omstandigheden waaronder vrouwen moeten bevallen. Vaak nog op een lemen vloertje, op een zeiltje. Het is de bedoeling om ook deze keer weer een ruimte te bouwen bij een van de lokale vroedvrouwen. Deze keer bij Hadji, een hardwerkende vrouw in Tanji. De vrouwen die nu bij haar bevallen moeten dat doen in haar slaapkamer. De slaapkamer is met een gordijn afgescheiden van de woonkamer. In deze 2 ruimtes slapen vaak meer dan 10 mensen. En komt er iemand om te bevallen...Ja dan kan iedereen meegenieten. Voor haar wil ik een simpele ruimte , 4 muren, golfplaten dak, tegelvloertje maken, zodat iedereen bij een bevalling door kan slapen.
Verder moeten er bij de 17 andere vroedvrouwen weer medische goederen, zoals handschoenen, kraammatrasjes, navelklemmetjes etc. weggebracht worden.Ook de village heahlt workers hun EHBO koffers moeten weer gevuld worden. Een paar weken terug ontving ik berichten dat er met boterhamzakjes om de handen gewerkt moest worden.
Verder moet er weer voor gezorgd worden dat er in het dorpsziekenhuis voldoende medicijnen aanwezig zijn, zodat er middenin het malariaseizoen zo min mogelijk patienten weggestuurd worden zonder medicijnen. Malaria, ik zal er ongetwijfeld ook deze keer weer over schrijven, een "killer" waar vooral de kinderen weer de dupe van zullen zijn.
De scholen waarop mijn sponsorkinderen zitten moeten weer bezocht worden. De gezinnen van de kinderen..... Ik kijk er naar uit om "mijn"kinderen weer te zien. Om ze af en toe weer een fijne dag te bezorgen op het strand,waar ze normaal gesproken niet mogen komen.

Deze keer zullen er een aantal gasten, naar Gambia komen. Ingrid een collega kraamverzorgster komt samen met haar dochter Ilse, een verpleegkundige, 10 dagen. Zij komen hun sponsorkindje bezoeken en zullen ook mee gaan naar het ziekenhuis. Joost en Andre komen op 11 november voor 2 weken. En verder Arian Schouten, die al heel lang roept Maja, ik ga een keer met je mee. En nu komt het er eindelijk van. Ze zullen allemaal in mijn huis te gast zijn.
En ja, dat huis is weer een ander verhaal. Toen ik in april met Joost in Gambia was, een prachtig huis gevonden om nu in te verblijven. Twee weken geleden gebeld om mijn aankomsttijd door te geven, heeft die........mijn huis tot 15 november aan iemand anders verhuurd. Dus het zal mijn eerste doel zijn om onderdak te vinden. Maar goed, dan de eerste nacht maar in een hotel, dan zien we wel verder. Allereerst maar onderdak zien te vinden. Maar dat gaat vast wel lukken.

Graag wil ik al mijn sponsors bedanken, die het weer mogelijk maken om daar weer te doen wat nodig is. Mijn collega kraamverzorgsters die zo trouw de restanten uit de kraampakketten inzamelen. Degene die er voor zorgt dat mijn hulpgoederen gratis in Coevorden komen, vanwaar ze per container naar Gambia gaan ,bedankt Er staan al ruim zeventig dozen in Gambia, en er zijn er nog 26 onderweg. De vele gezinnen waar ik gewerkt heb, en waar er toch heel veel spontaan gedoneerd hebben. De kerk in Uitwijk/Waardhuizen die me trouw ieder jaar weer sponsort. Mijn tennismaatjes van LTC Altena. Familie, vrienden, kennissen. Dank jullie wel. Het geld, en de goederen zullen allemaal weer een goede bestemming krijgen.
Verder mijn gezin, die me weer een hele poos moeten missen. En ik hun. Ik ben zo blij dat ze het me ieder jaar weer mogelijk maken om dit te mogen doen.

Lieve allemaal, loop af en toe een stukje met mij mee, en met Marie, deze prachtvrouw die zo onnoemelijk veel doet voor de allerarmsten,in een land
dat bekend staat als de Smiling Coast, maar waar achter die glimlach soms diepe wanhoop en intens verdriet schuil gaat. Maar waar ondanks de grote armoede voor mij altijd een plaatsje is om mee te eten. Delen...een woord dat wij bijna vergeten zijn, maar in Gambia iedere dag beleefd wordt.
Voor degene die mij alsnog willen sponsoren, mijn rekening nummer:
Maja Verhoeven. Gambia nr.: 3630-735.835




  • 16 Oktober 2013 - 09:40

    Annemarie:

    We gaan je weer volgen Maja je verhalen zijn altijd zo boeiend om te lezen at ik iedere dag weer snel kijk wat je weer beleefd hebt.
    groetjes Annemarie

  • 17 Oktober 2013 - 22:01

    Wilkwakernaak:

    Hoi Maja
    Nico en Wil wensen je goede tijd daar in gambia en dat je weer veel goed werk kan doen
    groetjes en liefs van
    Nico en Wil

  • 20 Oktober 2013 - 04:22

    Iris En Ingrid:

    hoi Maja
    ben je veilig aangekomen, en een fijne reis gehad?
    wij hebben er heel veel zin in om jou te kunnen helpen,
    En natuurlijk "onze" Dibba te ontmoeten.
    we tellen de dagen af,
    Tot volgende week vrijdag.
    Heel veel liefs van Iris en Ingrid

  • 21 Oktober 2013 - 18:19

    Arian:

    Ha Maja,

    Het lezen van je verhalen helpt me om alvast in de goede stemming te komen. Steeds meer zin in! CU very soon!

    Groetjes,

    Arian


  • 21 Oktober 2013 - 18:55

    Hermine:

    Dag Maja,
    Hoop dat je goed bent aangekomen, en snel een huisje vindt om te verblijven.
    Wat leuk dat je zoveel bezoek gaat krijgen
    Wij gaan je weer volgen. Mooi dat je ons weer een stukje Gambia laat 'zien'.
    Een goede tijd gewenst!
    Hartelijke groet,
    Hermine

  • 21 Oktober 2013 - 18:58

    Jan-Arie:

    En heb je nog een hutje moeten bouwen of was er nog een plekje vrij voor je.

    Groetjes Jan-Arie

  • 21 Oktober 2013 - 19:41

    Joke Kentie:

    Ha die Maja,

    Ik ben enorm blij dat ik je weer kan volgen in Gambia.
    Reken erop dat ik dat doe met heel mijn hart, maar dat weet je!!

    We hebben in Holland bijna een dagje zomer, de deuren en ramen staan de hele dag open.
    Mooi meegenomen!

    Suk6 met al je plannen en iedereen de groeten daar.

    Heel fijne weken gewenst en veel liefs van:
    Joke Kentie

  • 21 Oktober 2013 - 19:41

    Joke Kentie:

    Ha die Maja,

    Ik ben enorm blij dat ik je weer kan volgen in Gambia.
    Reken erop dat ik dat doe met heel mijn hart, maar dat weet je!!

    We hebben in Holland bijna een dagje zomer, de deuren en ramen staan de hele dag open.
    Mooi meegenomen!

    Suk6 met al je plannen en iedereen de groeten daar.

    Heel fijne weken gewenst en veel liefs van:
    Joke Kentie

  • 21 Oktober 2013 - 20:59

    Margriet:

    Hoi Maja , ik ga je weer volgen hoor. Ik hoop dat je inmiddels een onderkomen hebt gevonden, zodat je toch weer een eige plekje hebt. Wat leuk dat er zoveel mensen naar je toe komen. Ik wens je weer veel succes en geniet van je vrienden daar.

  • 21 Oktober 2013 - 23:21

    Nienke Van Vugt-Oelen:

    He Maja!
    We gaan je zeker volgen. Succes daar!!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 675
Totaal aantal bezoekers 325249

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: