Over een jongen en malaria... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Over een jongen en malaria... - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Over een jongen en malaria...

Door: Arian

Blijf op de hoogte en volg maja

01 December 2013 | Gambia, Kololi

Dit keer geen Maja in Gambia, maar Arian in Gambia. Op verzoek van Maja - en natuurlijk ook omdat ik het zelf leuk vind - zal ik dit keer iets bijdragen aan haar blog en kort iets vertellen over mijn ervaringen van de afgelopen week. Het eerste "probleem" van vandaag is inmiddels een feit: geen stromend water. Gelukkig ben ik hier géén uitsteller en staat er nog een teil met water. Daarnaast valt ook de elektriciteit vrij regelmatig weg, maar voor ons is dat eigenlijk alleen 's avonds in het pikkedonker een probleem. Met een paar kaarsen is dat echter al snel verholpen...

Vandaag is de dag dat Maja na zes weken zal terugvliegen naar het koude Nederland. Gisterenavond ben ik met haar meegeweest om afscheid te nemen van een aantal mensen die haar dierbaar zijn. Voor iemand die van dit prachtige land houdt valt zo'n afscheid niet mee, maar in april hoopt ze bij leven en welzijn weer hier te zijn. Het was bijzonder om twee weken lang op te trekken met iemand die je normaal gesproken misschien maar eens in de maand ziet op de tennisvereniging. Maja, ik ga je missen...

Na een wat rustige eerste week, heb ik deze week geprobeerd om me nuttig te maken in de ziekenhuizen van Brufut en Sukuta. Bij ziekenhuizen moet je vooral niet denken aan een gigantisch bouwwerk als het Jeroen Bosch-ziekenhuis. Met een drietal zalen, een spreekkamer en een laboratorium houdt het hier al gauw op. Ook zoiets als een laboratorium is niet wat het in Nederland is. De urine wordt geanalyseerd op zwangerschap en het bloed op hemoglobine en malariaparasieten. Dit zijn eigenlijk de drie onderzoeken die er gedaan worden. Het controleren op malaria is hierbij verreweg het meest belangrijk. Andere diagnosen zijn eigenlijk niet aan de orde. Op de verpleegafdeling liggen dan ook vooral malariapatiënten. Zwak. Want malaria put ze letterlijk uit, het liefst tot aan de laatste snik. Hetgeen wat me dan ook het meest heeft geraakt in de afgelopen week, was zo'n zieke jongen van een jaar of 12. Zo zwak, dat hij door zijn vader geholpen moest worden met eten. Vervolgens gaf de jongen aan dat hij moest plassen. Om zijn krachten te sparen heb ik hem naar de wc gedragen. Het doet je heel wat om een koortsig kinderlijf
tegen je aan te hebben, dat zich met zijn laatste krachten aan je vastklampt...

Naast het werk in de ziekenhuizen ben ik twee dagen meegeweest met een landelijke vaccinatiecampagne tegen meningokokken A. Vanuit het ziekenhuis trekken teams van rapporteurs en vaccinatoren de omliggende dorpen in om kinderen en jongeren van 1 tot 29 jaar in te enten tegen deze bacterie. Hoewel de afgelopen een redelijk drukke was, geniet ik van al dit werk. Alle indrukken zijn bijzonder en maken van het werk een feest. Voor mijn gevoel ben ik al een jaar weg. Nog zes dagen te gaan...

Tot zaterdag!

  • 01 December 2013 - 13:32

    Joke Kentie:

    Hallo Arian

    Wat leuk eigenlijk dat je ook aangestoken bent.
    Hopelijk niet door het Malaria virus!
    Je hebt gewoon (net zoals zovelen die in Gambia komen) de smaak te pakken.
    Waarschijnlijk komt er nog een vervolg van je 1e reis naar Gambia.
    Zal Maja ook leuk vinden denk ik.


    ik wens je nog een fijne 6 dagen toe!!

    Joke

  • 01 December 2013 - 14:21

    Hermine:

    Dag Arian,
    Mooi om ook wat van jou te horen! En, je hebt inderdaad de smaak te pakken...
    Nog veel goeds gewenst daar, en voor straks een goede terugreis!
    Hartelijke groet, Hermine

  • 01 December 2013 - 20:42

    Ria Van Rijswijk:

    Hallo Arian,

    Alle goeds gewenst de komende zes dagen en een goede terugreis, we kijken naar je uit.

    Groeten uit Andel,
    Ria

  • 01 December 2013 - 20:42

    Ria Van Rijswijk:

    Hallo Arian,

    Alle goeds gewenst de komende zes dagen en een goede terugreis, we kijken naar je uit.

    Groeten uit Andel,
    Ria

  • 01 December 2013 - 20:42

    Ria Van Rijswijk:

    Hallo Arian,

    Alle goeds gewenst de komende zes dagen en een goede terugreis, we kijken naar je uit.

    Groeten uit Andel,
    Ria

  • 01 December 2013 - 20:42

    Ria Van Rijswijk:

    Hallo Arian,

    Alle goeds gewenst de komende zes dagen en een goede terugreis, we kijken naar je uit.

    Groeten uit Andel,
    Ria

  • 01 December 2013 - 23:32

    Teunie:

    Mooi Arian om te lezen, hoe jij ook dit weer oppakt, respect hoor en ik hoop dat je dit virus nog heel lang bij je zult dragen. Sterkte met het gemis van je geweldige voorbeeld en het afscheid straks en behouden thuiskomst

  • 02 December 2013 - 16:28

    Margriet:

    Hallo Arjan, wat leuk om jou belevenissen te lezen, ja je komt ook daar voor dingen te staan die je nog nooit hebt meegemaakt, wat een ervaring. Fijn dat je dat kunt doen voor je medemens. Ik wens je nog goede dagen, en een behouden thuis reis. Margriet.

  • 04 December 2013 - 13:11

    Joop:

    Wat ik lees, is denk ik, maar het figuurlijke topje van de ijsberg als het gaat om wat je allemaal meemaakt en meegemaakt hebt. Naast mooie dingen en indrukken, ook heel indrukwekkende zaken, die een stempel zullen achterlaten. Hoor en zie komend weekend hopelijk meer. Denk nog even aan za-ochtend ophalen

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 2200
Totaal aantal bezoekers 324863

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: