rolstoel en namegiving ceremonie - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu rolstoel en namegiving ceremonie - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

rolstoel en namegiving ceremonie

Blijf op de hoogte en volg maja

04 April 2014 | Gambia, Kololi

Ja vandaag twee totaal verschillende dingen Vanmorgen eerst samen met Assan,Modou , Joost en Angela, een meisje dat hier een half jaar vrijwilligerswerk doet medische goederen weggebracht. Kraamverband, matrasjes, navelklemmetjes voor de vroedvrouwen en verband voor de EHBO koffers van de village health workers. We kwamen bij de village health worker van Bijilo terecht. Hij vertelde dat zijn buurjongetje dat gehanidcapt was van school gestuurd was, omdat zijn moeder het schoolgeld niet kon betalen. Dus ik dacht laten we daar eerst maar eens een kijkje gaan nemen. Ik blijf er vanuit gaan dat dit soort dingen niet voor niets op mijn pad komen. De kleine Assan blijkt een schattig jongetje van zeven jaar te zijn met een open ruggetje. Hij zat op een kleed op de veranda. En hij was inderdaad van school gestuurd omdat het schoolgeld niet meer betaald kon worden. Zijn moeder moest hem iedere dag naar school dragen. De kleine Assan blijkt op school goed mee te kunnen, en het is natuurlijk het enige verzetje dat hij heeft. Dus lieve lezers, dat schoolgeld zal er wel komen, maar ik heb ook al een oproep op mijn facebook gezet....Wie kan me aan een kinderrolstoel helpen ????? Zodat de wereld van dit kleine kereltje een beetje groter wordt.

Aan het eind van de middag naar Brikama, naar Lamin en Binta geweest voor de namegiving ceremonie van hun derde kind.. Ieder kind dat hier geboren wordt krijgt op de 8e dag zijn naam. De nieuwe boreling heeft de mooie naam Amadou gekregen. Na de formaliteiten met de Iman begint het feest. ik denk dat er wel 200 mensen waren. Het is de gewoonte dat de moeder op deze dag zoveel mogelijk nieuwe jurken krijgt omdat ze de afgelopen 9 maanden zo heeft moeten lijden. Het is ook de bedoeling dat deze jurken allemaal gedragen worden op deze dag. Nadat er weer omgekleed is gaat de moeder onder begeleiding van veel muziek en gezang eerst op het compound van haar man haar nieuwe jurk vertonen en dan aan haar eigen familie. Bij de volgende jurk begint de hele ceremonie opnieuw. De muziek en zang gebeurt hoofdzakelijk door de kangkoerans ( ik hoop dat ik het goed schrijf) Dat zijn vrouwen die zelf geen kinderen kunnen krijgen en op deze manier nog tot enig nut van de gemeenschap zijn. Het opluisteren van feesten en partijen.........
Al met al een prachtig kleurrijk geheel. iedereen komt in zijn mooiste kleding naar het feest.Wel wordt er van de gasten verwacht dat er geld gedoneerd wordt. Dat moet dan eerlijk gedeeld worden tussen de vader en de moeder.
Maar al die mooie jurken.......misschien een idee voor onze a.s. moeders ??

  • 04 April 2014 - 14:43

    Hermine:

    Dag Maja en Joost,
    Wat een verhalen weer, een andere wereld....een andere cultuur...
    Wat zou het mooi zijn als je een rolstoel zou kunnen krijgen voor Assan, ik hoop dat het gaat lukken!
    En die jurken.....hm...ik zal m'n kraamvrouwen eens polsen ;).
    Veel goeds gewenst daar.
    Hartelijke groet uit Andel,
    Hermine

  • 07 April 2014 - 17:11

    Corrie En Goof:

    Hoi maja en joost ,wij zijn weer terug van een heerlijk weekje,en wat maak je weer veel mee,ik dacht dat je voor vakantie ging?ik kan me voorstellen dat dat niet samen gaat,je,jullie doen weer fantastisch werk,RESPECT voor al het goede werk,dat je verricht,gr en xxx corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 561
Totaal aantal bezoekers 325179

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: