Een terugblik - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Een terugblik - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Een terugblik

Blijf op de hoogte en volg maja

01 December 2015 | Gambia, Kololi

We zijn weer thuis, ruim zes enerverende weken in een roller coaster van emoties.
Veel is er weer gedaan. Het bevallingshuisje van Jahaddy is nu helemaal klaar. Omdat er in dat gebied geen water en stroom is heb ik nog een solar installatie op het dak laten plaatsen zodat er 's nachts niet meer bij kaarslicht bevallen hoeft te worden. Wat ben ik blij dat ik dit project af heb kunnen ronden. Ongeveer 200 vrouwen per jaar hebben nu een schone plek waar ze onder deskundige leiding kunnen bevallen.
Een aantal mensen geholpen om hun eigen onderneming te starten. Je moet dan niet in bedragen van duizenden euro's denken. Samba geholpen met een printer, lamineerapparaat en een papiersnijder zodat hij zijn eigen shopje kan starten. Een ram gekocht voor Lamin die 4 vrouwtjesschapen had nu zelfstandig zijn fokkerijtje kan beginnen. Oumy heeft 4 dozen met dameskleding gekregen zodat ze ook een handeltje heeft. Lamin ( ja, zo heet hier iedere oudste zoon) geholpen om taxichauffeur te worden. Ik denk maar zo ....je kunt iemand beter een hengel geven dan een vis.
Weer met mensen in het ziekenhuis gezeten om ze te laten behandelen.
Het gaat allemaal niet om veel geld, maar als je nog niet eens geld hebt om dagelijks te eten.
Maar ook in Gambia zijn de contrasten groot. In het toeristengebied zie je, naast de ontelbare bedelaars, niet zo heel veel van de schrijnende armoede, maar als je en pad inloopt naast de grote huizen die er ook staan......je hoeft nog niet eens het binnenland in te gaan....
Veel heb ik weer kunnen doen. Waar ik voor in Gambia was is allemaal weer gerealiseerd.
Ben blij met de vele lieve mensen om me heen daar, zowel blank als zwart. Maja...we bidden voor je...hoe vaak is me dat niet gezegd....
Ontroerd door veel bijzondere momenten. Het moment dat je samen met wel 50 (moslim) mensen mag bidden dat er zegen mag rusten op het bevallingshuisje. Hoe bijzonder....Zo mooi dat je hier als moslim als christen in harmonie naast elkaar kan leven.
Dankbaar voor alle hulp die ik mag krijgen van heel veel mensen daar, en hoeveel dat er zijn is me tijdens mijn ziek zijn wel duidelijk geworden. Dankbaar ook voor de hulp van velen hier, door het doneren van zowel geld als materialen.
En ook weer blij en dat ik weer thuis mocht komen, bij mijn gezin dat me dierbaar is.
Het zal allemaal weer even tijd nodig hebben om het weer te laten bezinken, maar dat komt wel weer goed.
Nogmaals voor iedereen.....Dank jullie wel......Abaraka...Djeredjef...



  • 02 December 2015 - 08:46

    Marianne:

    Weer veel goede dingen gedaan maja, neem nu even tijd om alles te laten bezinken en weer van je gezin te genieten Xxx

  • 31 Januari 2016 - 09:14

    Miranda:

    Mooi te lezen hoe jouw inspanningen in Gambia zo zijn vruchten afwerpen!
    Denk nog regelmatig aan je, jouw doel en gambiaanse wensen. Dankbaar dat we een steentje hebben mogen bijdragen.
    Lieve groet,
    De mama van Luuk (14-12-12)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

vakantie 2015

Vakantie 13 maart t/m 3 april 2015

Recente Reisverslagen:

01 December 2015

Een terugblik

27 November 2015

De laatste loodjes

27 November 2015

De laatste loodjes

25 November 2015

vroedvrouwen

20 November 2015

Het is even geleden
maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 4650
Totaal aantal bezoekers 325261

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: