Een terugblik - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Een terugblik - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Een terugblik

Blijf op de hoogte en volg maja

01 December 2015 | Gambia, Kololi

We zijn weer thuis, ruim zes enerverende weken in een roller coaster van emoties.
Veel is er weer gedaan. Het bevallingshuisje van Jahaddy is nu helemaal klaar. Omdat er in dat gebied geen water en stroom is heb ik nog een solar installatie op het dak laten plaatsen zodat er 's nachts niet meer bij kaarslicht bevallen hoeft te worden. Wat ben ik blij dat ik dit project af heb kunnen ronden. Ongeveer 200 vrouwen per jaar hebben nu een schone plek waar ze onder deskundige leiding kunnen bevallen.
Een aantal mensen geholpen om hun eigen onderneming te starten. Je moet dan niet in bedragen van duizenden euro's denken. Samba geholpen met een printer, lamineerapparaat en een papiersnijder zodat hij zijn eigen shopje kan starten. Een ram gekocht voor Lamin die 4 vrouwtjesschapen had nu zelfstandig zijn fokkerijtje kan beginnen. Oumy heeft 4 dozen met dameskleding gekregen zodat ze ook een handeltje heeft. Lamin ( ja, zo heet hier iedere oudste zoon) geholpen om taxichauffeur te worden. Ik denk maar zo ....je kunt iemand beter een hengel geven dan een vis.
Weer met mensen in het ziekenhuis gezeten om ze te laten behandelen.
Het gaat allemaal niet om veel geld, maar als je nog niet eens geld hebt om dagelijks te eten.
Maar ook in Gambia zijn de contrasten groot. In het toeristengebied zie je, naast de ontelbare bedelaars, niet zo heel veel van de schrijnende armoede, maar als je en pad inloopt naast de grote huizen die er ook staan......je hoeft nog niet eens het binnenland in te gaan....
Veel heb ik weer kunnen doen. Waar ik voor in Gambia was is allemaal weer gerealiseerd.
Ben blij met de vele lieve mensen om me heen daar, zowel blank als zwart. Maja...we bidden voor je...hoe vaak is me dat niet gezegd....
Ontroerd door veel bijzondere momenten. Het moment dat je samen met wel 50 (moslim) mensen mag bidden dat er zegen mag rusten op het bevallingshuisje. Hoe bijzonder....Zo mooi dat je hier als moslim als christen in harmonie naast elkaar kan leven.
Dankbaar voor alle hulp die ik mag krijgen van heel veel mensen daar, en hoeveel dat er zijn is me tijdens mijn ziek zijn wel duidelijk geworden. Dankbaar ook voor de hulp van velen hier, door het doneren van zowel geld als materialen.
En ook weer blij en dat ik weer thuis mocht komen, bij mijn gezin dat me dierbaar is.
Het zal allemaal weer even tijd nodig hebben om het weer te laten bezinken, maar dat komt wel weer goed.
Nogmaals voor iedereen.....Dank jullie wel......Abaraka...Djeredjef...

• 02 December 2015 - 08:46

Marianne:

Weer veel goede dingen gedaan maja, neem nu even tijd om alles te laten bezinken en weer van je gezin te genieten Xxx

• 31 Januari 2016 - 09:14

Miranda:

Mooi te lezen hoe jouw inspanningen in Gambia zo zijn vruchten afwerpen!
    Denk nog regelmatig aan je, jouw doel en gambiaanse wensen. Dankbaar dat we een steentje hebben mogen bijdragen.
    Lieve groet,
    De mama van Luuk (14-12-12)