april 2016 deel 2 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu april 2016 deel 2 - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

april 2016 deel 2

Blijf op de hoogte en volg maja

23 April 2016 | Gambia, Kololi

Mijn kleine vriendje gehandicapte vriendje Assan weer opgezocht. Eerst bij hem thuis en later weer op zijn school om het schoolgeld weer voor een half jaar te betalen. Ik kon mijn ogen niet geloven....Bij hem thuis wilde hij me perse laten zien wat hij allemaal kon. Drie jaar geleden vond ik hem op een veranda. Hij kon alleen liggen en zitten. Hij gaat nu zelfstandig naar de w.c. en weet ook heel goed wanneer hij moet. Hij klimt op zijn stoel en loopt achter zijn rolstoel die hij als houvast gebruikt. En hij kan nu communiceren met zijn omgeving. Hij weet zijn moeder nu heel goed duidelijk te maken wat hij wil. En nu is hij bezig om te leren zijn naam te schrijven. Ik heb nog nooit z'on onvoorstelbare wilskracht bij een kind gezien....

De volgende dag naar Lamin village om de sponsorkinderen op te zoeken. Super om te horen dat ze het allemaal goed doen. Er zijn er zelfs een paar bij die het beste van de klas zijn. Geweldig om te horen dat bijna alle ouders hun kind zo goef stimuleren. Ze zijn er echt wel van doordrongen dat een beter leven begint bij educatie
Minder goed ging het met een van de sponsorkinderen, Amadou. Hij plast alleen maar bloed. Verder kwam ik op het compound van een oude bekende, Ousman. Hij kon niet meer lopen niet meer eten en was graatmager. Agesproken om de volgende dag met beide nasr een kliniek in Bijilo te gaan waar een nederlanse arts werkzaam is. Amadou bleek Bilharzia te hebben. Een parasiet die in vervuild water zit. In eerste instantie tast dit de blaas aan en uiteindelijk de nieren, met overlijden tot gevolg. De benodigde medicijnen waren niet in de kliniek voorradig maar uiteindelijk hebben we ze gevonden. 35 Euro......het verschil tussen leven en dood.
Ousman is een ander verhaal...Uit een rontgenfoto die gemaakt is blijkt dat hij waarschijnlijk een vorm van tbc heeft die in de wervelkolom zit en daardoor al 2 wervels vernield heeft. De Bijilo kliniekliniek heeft niet de benodigde faciliteiten om deze testen te doen en we werden doorverwezen nasr het grote ziekenhuis in Banjul. Wat er in dit ziekenhuis gebeurt valt niet te beschrijven. We hebben hier twee dagen van 'morgens 7 tot ' s middags 1 gezeten om uiteindelijk een afspraak te kunnen voor 16 mei. Je moet er in dit soort ziekenhuizen niet aan denken dat je een spoedgeval bent. Op een uitzondering na gesproken .....totale desinteresse van dokters en verpleegkundigen in hun patienten. Ik heb Ousman maar met me meegenomen en hem een flinke dosis pijnstilling gegeven en goef eten. Hij kan nu weer wat rond scharrelen en ziet er zichtbaar beter uit. Maar de wervels die al beschadigd zijn zullen nooit meer herstellen. En als de tbc test positief is zal hij 8 maanden behandeld moeten worden, zodat de aantasting van zijn wervels stopt.

  • 24 April 2016 - 15:27

    Teunie:

    Hoi Maja en Joost, wat hebben jullie weer veel voor de mensen daar kunnen betekenen en wat moeilijk om ze zo weer achter te moeten laten zoals Ousman. Sterkte bij het afscheid nemen en goede reis, kom weer veilig thuis, groetjes Huib en Teunie

  • 24 April 2016 - 20:02

    Joke Kentie:

    Hey Maja,

    Je hebt alweer van alles gedaan en meegemaakt lees ik.

    Kom weer veilig thuis en veel liefs van mij:
    Joke XXX

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Kololi

maja in gambia 2016

Ook dit jaar wil ik me weer inzetten voor de moeder en kindzorg in Gambia

Recente Reisverslagen:

20 Oktober 2019

Weer terug in Gambia

03 December 2018

Weer thuis

16 November 2018

Verslag

05 November 2018

na 2 weken.

28 Oktober 2018

update
maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 467
Totaal aantal bezoekers 325219

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: