Aan het werk - Reisverslag uit Kotu, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Aan het werk - Reisverslag uit Kotu, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Aan het werk

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

04 November 2009 | Gambia, Kotu

Maandag ben ik begonnen met werken in de Brufut Health Clinic, de clinic waar Marie ook werkzaam is.Ik ga hier naar toe met het lokale openbaar vervoer, de Tanka tanka. Dat is een busje waar ook de lokale bevolking zich mee verplaatst. Erg lastig want ik heb nog geen flauw idee, waar het ene busje begint en het andere stopt.Het duurt ongeveer een uur voordat ik in Brufut ben, niet dat de aftsand zo groot is maar de wegen zijn heel slecht, en als je moet wachten van de ene op de andere verbinding kan dat lang duren, het busje vertrekt pas als het vol is.Maar ja, het kost me maar 60 cent om op de plaats van bestemming te komen. Het was wel even slikken toen ik aankwam er zaten honderen vrouwen te wachten. De ene helft voor controle van de baby en de andere helft voor controle omdat ze zwanger waren. Ik mocht hier een verloskundige assisteren bij de controles van zwangere vrouwen.Het is toch wel heel knap hoe ze met zo weinig toch goede diagnoses kunnen stellen.Mochten er problemen zijn, zoals b.v. een stuitligging moeten de vrouwen naar Banjul, waar het enige echo apparaat van heel Gambia staat. Als de vrouwen voor de eerste keer komen controleert de verloskundige ook de borsten van de vrouw om zo ook eventueel onregelmatigheden op te kunnen sporen. De vrouwen hebben ook een soort zwangerschapskaart, waar alles op genoteerd wordt.(Deze kaart kan ook een blaadje papier zijn).De vrouwen moeten voor hun controles 5 Dalasi betalen, dat is ongeveer 20 cent.De tafel waar de vrouwen op moeten gaan liggen wordt tussendoor niet schoongemaakt, ja op het gebied van hygiene ligt hier nog wel wat braak. Ik heb heel veel jonge meisjes gezien, 15, 16 jaar die zwanger waren, en ook veel vrouwen die al ontzettend vaak zwanger waren, maar bij de grote gezinnen zijn bijna allemaal kindjes overleden.Er wordt hard aan gewerkt om voorlichting te geven over geboortebeperking, maar ik denk dat dat nog heel veel tijd nodig heeft.Dit zijn allemaal dingen waar Marie ontzettend mee bezig is.
Dus dit was mijn eerste dag, ik heb het maar een beetje over me heen laten komen, het was wel heel indrukwekkend.
Dinsdag mocht ik mee op tracking, dan gaan ze met een busje naar een plaatselijk Health kliniekje, om daar baby's en zwangere vrouwen te controleren.We gingen naar Tanji. Ik mocht assisteren bij het controleren van de baby's en je kunt het geloven of niet ik heb 593 baby's gewogen. Dit gebeurde onder een boom, op een brakke tafel. Er was 1 weegschaal waar iedere baby opging, de ene poept er op de andere plast er op, moeder veegt er een keer met een draagdoek over heen en hup, de volgende kan er weer op.Ik heb toch wel veel kinderen gezien waar het niet zo goed mee ging, een kindje dat in eem maand tijd van 6 naar 4 kilo afgevallen was. Je ziet naast de malaria ook veel huidproblemen, en bijna de helft van de kinderen hoest ontzettend. Later in de middag mocht ik de arts assisteren met het uitdelen van medicijnen.Bijna de helft van de patienten heeft malaria, maar halverwege waren de malaria medicijnen op. Voor kinderen die hoesten is er wel een soort hoestsiroop, er wordt hier dan 1 1/2 maatdopje van meegegeven. De moeder moet zelf zorgen dat ze een leeg flesje bij zich heeft.De overheid zorgt hier wel dat er medicijnen zijn, maar dat is heel beperkt, ik denk dat er ongeveer 8 verschillende soorten medicijnen in de kist zaten, voor alle ziektes, en er is altijd te kort.
In de avond gingen we weer terug, 2 hele heftige dagen, waarin ik ontzettend veel gezien heb, maar wat met niet altijd even vrolijk maakte

  • 04 November 2009 - 18:14

    Anique:

    Lieve Maja, ja, dit is inderdaad een heel andere cultuur he, en dat kan heel confronterend zijn, zeker als je weet hoe goed de zorg hier in Nederland is. Het zal wel eens een machteloos gevoel geven dat je zo weinig middelen tot je beschikking hebt, terwijl de nood daar zo hoog is. Als ik me bedenk dat ik daar zou moeten bevallen lopen de rillingen me over de rug eerlijk gezegd. Geen hygiene en weinig comfort. Het is maar net waar je wiegje staat he. Sterkte, we leven met je mee. Probeer het maar een beetje te relativeren. De mensen daar weten gelukkig niet beter al gunnen we ze dat wel. Welterusten voor straks en morgen gezond weer op. Lieve groeten, Anique

  • 04 November 2009 - 20:07

    Henriette:

    Met ontroering lees ik je verhaal. Wat zal het soms heftig voor je zijn. Bedenk dat je ontzettend goed werk doet en ik weet dat je het uit liefde doet...
    Wat mogen wij blij zijn dat wij onze kinderen in een rijk land op de wereld hebben gezet.

    Ik wens je heel veel succes!

    Liefs Henriette

  • 04 November 2009 - 20:54

    Margriet V Tilborg:

    wat heb je al veel indrukken op gedaan, je moet het wel allemaal een plek geven, maar bedenk wel alles wat je doet is nuttig hoor.jij hebt het nu warm maar hier is de herfst ingetreden, succes en volg je hart ik denk aan je.

  • 04 November 2009 - 22:46

    Anton Van Rijswijk:

    Goed werk wat je daar, blijf je resiverslag zeker volgen.

    Hartelijk groet,
    Anton

  • 05 November 2009 - 12:50

    Fam. Heijblom:

    Lieve Maja,

    Wat moet het indrukwekkend voor je zijn! Het is voor ons haast niet voor te stellen dat het daar zo veel anders gaat dan hier. Fijn dat jij ook in Gambia zo veel goed werk kunt verrichten! We wensen je nog veel succes verder.

    Liefs, Govert, Geraldine & Evi

  • 05 November 2009 - 13:45

    Dennis & Sandra:

    Hey Maja, heftig om te lezen zeg.. je maakt wel wat mee ja. Lijkt me heel schreinend als je mensen moet teleurstellen omdat de medicijnen op zijn. Maar goed, je helpt daarentegen ook altijd wel weer iemand.

    Heel veel succes de komende dagen en je hoort zeker nog van ons.

    Veel liefs van Dennis, Sandra en Luca.

  • 05 November 2009 - 21:07

    Corrie Kraaij:

    Hallo Maja we hebben je reisverslag gelezen we wensen je kracht en Gods onmisbare zegen toe. Groetjes Henk en Corrie.

  • 06 November 2009 - 16:57

    Stephan En Lettie:

    Hoi Maja,
    Geweldig dat we een indruk krijgen van wat jij daar doet. Ook al lijkt het een druppel op een gloeiende plaat... je doet fantastisch werk door je zo in te zetten Hou vol! ook al zal het weleens moeilijk zijn. Succes!

  • 09 November 2009 - 15:54

    Fam Nuvelstijn:

    hoi tante maja
    wat een wereld van verschil. we hopen dat het goed met je gaat . heel veel sucses met alles en het ga je goed helma hans iris rik kris

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 314
Totaal aantal bezoekers 325448

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: