de laatste week - Reisverslag uit Kotu, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu de laatste week - Reisverslag uit Kotu, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

de laatste week

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

30 November 2009 | Gambia, Kotu

Het heeft even geduurd voor ik weer een verslag op mijn site kon zetten. Heel Gambia heeft toubaski gevierd; dat is het offerfeest dus bijna alles was gesloten. Ik heb met verbazing toegekeken wat er met toubaski gebeurd. Op iedere compound wordt een ram geslacht. Mensen die geen ram kunnen betalen krijgen vlees van familie of buren. Aan het eind van de dag verlaat iedereen zijn compound en gaat in zijn mooiste kleren de straat op om iedereen happy toubaski te wensen. nou; er kwam wat te voorschijn. Met name de rijkere gmbianen; prachtig om te zien de traditione kleding. Maar het toekijken hoe de ram geslacht wordt heb ik toch maar aan me voorbij laten gaan.Ook het eten van het vlees van de ram heb ik maar aan de gambianen over gelaten.

Mijn einde van mijn werk hier begint zo zachtjes aan in zicht te komen. Vandaag nog een dag in Brufut geweest en morgen nog een dag naar Tanji. Tanji is altijd de drukste dag van de week. Morgenavond heeft Marie me uitgenodigd om bij haar te komen eten.
Vorige week is Marie haar derde kleinkind geboren; maar afgelopen weekend is dat kindje overleden. De mensen hier gaan wel heel anders om met de dood dan wij. Het is hier een dagelijks gebeuren; en het wordt ook door iedereen geaccepteerd dat het bij het leven hoort; maar toch.....
Even tussen haakjes; nu ik hier zit te internetten ligt de shopeigenaar op zijn knieen naast me om om zijn dagelijkse gebeden te doen. Iedere moslim hier neemt hier ook echt toch zeker drie a vier keer per dag de tijd voor.
Veel mensen zullen zich zo zachtjes aan af vragen waarom ze niets gelezen hebben over de container die ik verstuurd heb. Nou dat heeft allemaal lang geduurd maar vandaag heb ik te horen gekregen dat hij in Banjul gearriveerd is en
waarschijnlijk woensdag vrij gegeven wordt. Dus als het een beetje mee zit worden de laatste dagen erg druk. Maar goed we gaan er voor....
Met heel veel indrukken heel veel emoties heel veel levenservaring heel veel bewondering en verwondering verder maar ook boosheid en onmacht soms om dingen die je niet kunt veranderen ga ik de laatste dagen in.Vrienden maak je hier gemakkelijk; maar er zijn ook mensen die niet eerlijk tegen je zijn en van je willen profiteren. Het is niet altijd gemakkelijk om dat goed in te schatten.
De hoge temperauren het harde werken en alle indrukken hebben zijn sporen wel achter gelaten. Ik heb volgens mij aardig wat kilootjes verloren.
Het zal niet meevallen om na alle armoede hier onze overvloedige decembermaand in te gaan. Maar ik begin het thuisfront zo zachtjdes aan wel te missen.



  • 30 November 2009 - 19:43

    Helma:

    nou veel sucses gewenst voor de laatste dagen in gambia en alvast een goede reis toegewenst en tot gauw gr hans helma iris rik en kris

  • 30 November 2009 - 20:09

    Annemarie:

    Goh Maja wat zijn die weken omgevlogen.Ik heb enorme bewondering voor je.Ik weet niet wanneer je hier weer aan het werk moet,maar ik hoef volgende week niet veel te werken dus wil ik het hele verhaal snel van je in levende lijve horen.Geniet van je laatste dagen daar in het warme Gambia een veilige terug reis en ik bel je snel.
    liefs Annemarie

  • 30 November 2009 - 20:55

    Henriette:

    Hoi maja,

    Heel veel succes de laatste loodjes.
    Het zal niet meevallen om je geliefde Gambia achter te moeten laten. Maar weet dat er hier vele mensen je graag weer willen ontmoeten om je verhalen te horen.

    liefs Henriette

  • 30 November 2009 - 22:39

    Anique:

    Lieve Maja, Dat het een bijzondere reis zou worden dat wist je vast wel, maar welke indruk het op je zou maken als je daar echt bent, werkt en leeft dat is niet in te schatten. Ik heb bewondering voor je inzet, je doorzettingsvermogen en incasseringsvermogen. Het is zo begrijpelijk dat je verlangt naar thuis en de mensen van wie je houdt. Probeer onze welvaart maar te relativeren, dankzij alles wat we hier hebben is het ook mogelijk dat je doet wat je daar nu gedaan hebt. Bijzondere mensen een steuntje in de rug geven zodat ze hun bijzondere werk kunnen blijven doen. Geniet van je laatste dagen in Gambia en sterkte met afscheid nemen van een mooi land en het achterlaten van dierbare vrienden. Veel liefs van ons viertjes! Anique

  • 01 December 2009 - 07:13

    Corrie En Sjaak:

    Hallo Maja,
    Nog een paar dagen en dan mag je weer aan de terugreis beginnen. Uiteraard zal het nog wel het e.e.a. van je vergen als de container vrij gegeven wordt. Maar we vertrouwen erop dat je daar ook wel raad mee zal weten. Tot op heden hebben we de indruk dat je het in alle opzichten goed hebt gedaan. Natuurlijk zal het niet altijd meevallen om alles en iedereen goed in te schatten. (dat is overigens hiet niet anders hoor) Maar je weet zelf wel waarom je iets wel of niet doet en dan is het belangrijk dat je daar in alle eerlijkheid mee om bent gegaan, want dan is het altijd goed.
    We wensen je nog veel sterkte de komende dagen en een heel goed terugreis.
    Groetjes Corrie en Sjaak

  • 01 December 2009 - 07:17

    Margriet V T:

    Hoi Maja. je missie is bijna ten einde, wat heb je veel kunnen doen, en wat een indrukken. Ik wens je veel sterkte met het afscheid en een goede behouden thuisreis we zien naar je uit.

  • 01 December 2009 - 19:17

    Wilco En Elise :

    Hallo,

    Wat een verhalen zeg! Veel succes en sterkte nog de laatste week! En geniet er nog even van.

    Groeten van Wilco, Elise en natuurlijk Sanne

  • 01 December 2009 - 20:14

    Michel, Linda&Ninthe:

    Hee Maja!

    Wat een prachtige verhalen om te lezen, wat maak je een hoop mee.. ongelooflijk hoe het er aan toe gaat in Gambia. Ik weet af en toe niet wat ik lees! Soms springen de tranen in mijn ogen. Ik vind het echt fantastisch wat je doet!! Hopelijk komen er nog foto's op je site?? Als je weer in Nederland bent? Jammer dat het er al weer op zit voor je! Hoewel ik me kan voorstellen dat je onderhand ook wel weer naar huis wilt, maarik heb genoten van je verhalen!!! Ik hou niet zo van lezen, ik lees nooit boeken, maar jij mag van mij door gaan met schrijven! Ik vind het fantastisch! je schrijft het ook echt heel leuk!

    Heel veel liefs, Michel, Linda en Ninthe

  • 01 December 2009 - 22:56

    Mieke Dick:

    Hoi Maja
    Leuk al je verhalen tijdens je verblijf daar, ik hoop dat het nog allemaal lukt met de container te verdelen, maar Marie zal anders ook wel weten waar alles het beste een plekje krijgt.
    Ja het afscheid zal wel moeilijk zijn, maar hier missen we je ook wel.
    Vrijdagavond ben je al welkom op het "wie komt die speelt" avondje????
    Nou wij wensen je een goede reis en tot gauw.

    Mieke&Dick van Oversteeg


  • 02 December 2009 - 18:56

    Nicole:

    Jeetje wat is de tijd weer snel gegaan! En nu alweer op weg naar huis, met alle indrukken, emoties, mooie en droevige verhalen. Ik vind het super van je dat je dit gedaan hebt! Je hebt je hart op de goed plaats zitten! Maar dat wist ik al..hahaha...Een h ele goede terug reis en tot ziens weer! Dikke kus van Sem en Jens en de groeten van Marko en Nicole

  • 03 December 2009 - 14:30

    Eike:

    Ha Maja,

    Het is al weer even geleden dat ik wat van mij heb laten horen, maar bij deze. Het zal heel dubbel zijn, het weg gaan daar en het thuis komen, maar ik vind het toch weer leuk om je gauw weer te zien. Een hele goede reis straks. Ik hoop je verhalen snel te horen.
    Liefs en groeten Eike

  • 03 December 2009 - 15:31

    Wil De Waal :

    hoi maja hoe is het met jou mooi wat je gedaan heb met joost ik vindthet heel wat eengoede reis terug inandelgroeten wilde waal


  • 03 December 2009 - 17:11

    Tonnie Petra En Kids:

    Je kunt al bijna een boek schrijven over wat je hebt beleefd en gezien! Het klinkt allemaal even indrukwekkend. Succes met de laatste loodjes en alvast een goede terugreis naar het kletsnatte, blubberige, Nederland!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 276
Totaal aantal bezoekers 325195

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: