Brufut en Tanji - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Brufut en Tanji - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Brufut en Tanji

Blijf op de hoogte en volg maja

31 Oktober 2013 | Gambia, Kololi

Maandag weer aan het werk geweest in het Health Center van Brufut. Even in het voorraadmagazijn van het ziekenhuis gekeken. Niets.....helemaal niets. Dus na het werk maar weer op medicijnen uit geweest. Het ziekenhuis ligt weer overvol met malariapatienten. Wat een ellende toch. Maar goed ze kunnen nu weer twee dagen vooruit.
ook de overheid heeft vorige week weer medicijnen geleverd, maar het blijft moeilijk. Brufut is een van de weinige ziekenhuizen, waar medicijnen gratis verstrekt worden, dus de mensen komen van heinde en verre.

Dinsdag zouden we voor een clinic naar Tanji gaan. De grootste vissersplaats van Gambia .Ingrid en haar dochter Iris zouden ook mee gaan. Naar Tanji gaan we iedere 2 weken om kinderen te vaccineren en zwangere vrouwen te controleren. Maar omdat het twee weken geleden Tobaski was, zouden er nu dus voor 4 weken vrouwen en kinderen zijn. Opes, dat was wel even slikken. Maar ik heb ontzettend veel hulp gehad van een belgische verloskundige, die de zorg rondom zwangere vrouwen in Gambia ook wel mee wilde maken. Verder heeft Ingrid bloedrukken opgemeten en Iris kon meehelpen vaccineren.
We waren zo ongeveer klaar met ons werk, in 4 uur tijd 118 zwangere vrouwen gecontroleerd, toen er een hoop rumoer ontstond. Ik kijk over mijn schouder, ligt daar een baby in een wasmand, compleet met navelstreng en placenta. We hebben het koordje van Ingrid haar fototoestel geknipt en de navelstreng afgebonden, waarna hij met een scheermesje doorgesneden werd. Maar goed een kerngezonde baby werd op de wereld gezet. Twee tellen later werd opnieuw een baby binnengebracht. Doodziek, hartstikke geel, en volgens mij zwaar gehandicapt. Dus die baby werd afgevoerd naar het grote ziekenhuis in Banjul.
Lopen we vanmorgen naar de hoofdweg. Krijgen we een baby aangeboden...Willen jullie voor hem zorgen ?? Ingrid en Iris keken me verbaasd aan...Is dit serieus ???? Ja dit is serieus....Wat doe je al niet als moeder om je kind een betere toekomst te geven.

Het is hier op het moment met de watervoorziening slecht gesteld. We zitten al twee dagen zonder water. .Zonder elektriciteit lukt het allemaal wel, maar zonder water....Gelukkig heeft mijn watchman 2 jerrycans met water gehaald bij een publieke tab, maar hij moest hier wel 1 2/2 uur voor in de rij staan.

Morgen gaan we bij een aantal vroedvrouwen weer medische goederen weg brengen, en de EHBO kisten, die twee jaar geleden richting Gambia gegaan zijn weer vullen.

• 31 Oktober 2013 - 06:00

Teunie:

Lieve Maja, wat een verhalen, ik begrijp dat ze jou zien als een gezonden engel, strekte meid en ik heb veel respect voor je, liefs uit een ander zeer arm land Ethiopië, waar je beelden voorbij ziet komen, die lijken op Gambia, wat zijn wij toch gezegend met de plaats waar ons wiegje heeft gestaan.

• 31 Oktober 2013 - 08:39

Joke:

Goedemorgen Maja,

Iedere morgen snel even kijken of er weer een berichtje van Maja is!!
    Knap hoor, dat je daar ook nog de tijd voor kan vinden.

Fijn dat je ook nog hulp hebt zo af en toe, alle hulp is meegenomen toch!

Moeilijk te begrijpen voor veel mensen, maar kinderen weggeven doe je echt niet zomaar.

Sterkte met alles.

Liefs Joke

• 31 Oktober 2013 - 11:15

Margriet:

Hallo Maja, wat een belevenissen schrijf je ons, veel ellende en leed. Fijn dat je hulp hebt. Kijk naar de momenten dat jij je hulp en liefde kan geven al is het een druppel.................. ik wens je veel sterkte en kracht toe.
    Een groet uit Andel
    Margriet.

• 31 Oktober 2013 - 14:39

Hermine:

Hoi Maja,
    Wat is er veel te doen! Maar eh...komt de baby mee naar Andel die je aangeboden kreeg ; )! Als het kindje er net zo lief uit ziet als de kleine Ebu...!
    Ik maak er een grapje van, maar het is toch niet te geloven dat je je eigen kind weg wil geven om haar zo een betere toekomst te geven. Ja, dan zijn wij alleen maar bevoorrecht dat onze wieg hier heeft gestaan.
    Veel goeds gewenst maja!
    Hermine

• 31 Oktober 2013 - 20:00

Ilse En Ria Van Lieshout:

Wat leuk weer om je bijzondere ervaringen te mogen lezen! Misschien is leuk niet het goede woord, want het blijft natuurlijk een bizarre situatie. En grappig dat Ingrid en Iris in je verslag voorbij komen.. doe ze de groetjes van ons!
    Succes daar!!

Groetjes!

• 31 Oktober 2013 - 21:52

Wil Kwakernaak :

Hoi Maja
    wat is het toch moeilijk daar te werken ,super waar je mee bezig ben ,veelsterkte hoor groetjes ,Nico en Wil

• 31 Oktober 2013 - 22:09

Iris En Ingrid:

Maja, nu zien we wat voor geweldig en dankbaar werk je doet! Top! Wat we hoopte te zien werd werkelijkheid. De mensen hier kunnen alle hulp goed gebruiken.
    Wederom vandaag weer veel kraampakketten mee weg mogen brengen. Off road gegaan en onder andere ook uniformen uitgedeeld. Wat waren ze hier blij mee.
    Kortom geweldig, geweldig, geweldig!

We wensen je alle goeds toe en veel voorspoed in je werk.
    Geniet ervan!

Groetjes Iris en Ingrid

• 02 November 2013 - 09:43

Corrie:

hoi maja,wat doe je weer fantastisch je best,en wat is die ebru een snoesje,om op te eten,heb deze week dre op de borrel gehad,k heb begrepen dat hij ook de snert mist volgende week,maar lekker dat joost nu 3 dagen eerder komt,gr en xxxx en veel sterkte goof en corrie

• 02 November 2013 - 10:29

Marjolaine:

Hoi Maja, Wat maak je toch weer veel mee zonder dat je het op zoekt.
    Mensen weten je gelukkig te vinden en jij zal er alles aan doen om ze te begrijpen en te zo mogelijk te helpen.
    Goed werk!!Heel veel sterkte en plezier
    groetjes Marjolaine

• 03 November 2013 - 15:02

Elise:

Wat heftig allemaal zeg! Maar wel mooi dat je kunt helpen daar.

Sterkte en veel plezier daar.

Groetjes Elise

• 03 November 2013 - 23:16

Anique:

Hai lieve Maja, ik realiseer me steeds weer dat wij bijna 7 jaar geleden een lieve engel aan mijn kraambed kregen en hoe blij we met je waren. Zo moeten deze mensen waar je nu bij bent zich waarschijnlijk ook voelen. Je straalt rust, kracht en liefde uit en wat heeft een mens in nood meer nodig behalve drinken en eten. We hebben enorme bewondering voor wat je allemaal elk jaar weer met veel toewijding doet in jouw geliefde Gambia. Dat kun je alleen als je het met heel je hart en hulp van jouw engelen doet. alle liefs en kracht van je ''kraampje'' uit t Veer xx Anique