Tamara en twee oude mensen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Tamara en twee oude mensen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Tamara en twee oude mensen

Blijf op de hoogte en volg maja

18 Oktober 2014 | Gambia, Kololi

Vandaag naar Lamin geweest om o.a de school te bezoeken en iedereen goedendag te zeggen. Wat een warm welkom weer !!! Wat is toch altijd fijn om daar te zijn. Niemand die me iets vraagt, alleen maar mensen die me heel veel geven. Hun vriendschap maar ook..... soms kom ik handen tekort om alles te dragen. Van de ene een fles Wonjo, de ander een fles Baobab juice, er wordt Ataja voor me gemaakt, er wordt een lunch voor me gemaakt, en ik krijg de beste stukjes voor mijn neus. Gezellig met zijn allen van 1 schaal eten.
Maar goed, de eerste die ik op school tegen kwam was de kleine Tamara. Jullie herinneren haar nog wel, dat kleine meisje dat door haar moeder weggeven was, om voor een familie het zware werk te doen. de was, kookpotten schrobben, water halen in gallons van 20 liter en dat allemaal moet door een klein tenger meisje van 8 jaar gedaan worden. Heel blij ben ik dat er voor haar een sponsor is zodat ze naar school kan. Ik ben gelijk van de school naar het compound van mijn vriendin Rugy gegaan. Zij houdt het wel en wee van Tamara voor me in de gaten, omdat zij tegenover haar woont. Wat schetst mijn verbazing....de kleine Tamara was inmiddels al bezig de gallons te vullen en er stond een grote was voor haar klaar. In het gezin waar Tamara terecht gekomen is zijn 5 grote broers die dus niks anders doen dan Tamara commanderen en zelf gene ene mallemoer uitvoeren. Rugy vertelde me ook dat ze ook niet altijd kan voorkomen dat Tamara geslagen wordt. Het gebeurt dat Tamara met wonden bij Rugy komt. De familie laat haar wel naar school gaan, maar doen verder niets om haar te begeleiden. Ik heb haar bij me in de auto gezet en haar mee naar mijn huis genomen, zodat ze in ieder geval dit weekend even bij kan tanken. Maar ze zal zondag ook weer terug moeten........Maar die kookpotten......die zullen ze in ieder geval dit weekend zelf moeten schrobben !!!!

Verder kwam ik bij een oude vrouw op het compound ze kan nauwelijks meer lopen en moet door twee personen ondersteund worden om achter in de tuin naar het toilet te kunnen gaan. En met een toilet bedoel ik een gat in de grond. Om te hurken moet ze ook ondersteund worden Er is daar een klein schuurtje , vlakbij het huis, met een rioolaansluiting. Ik ga voor die mevrouw een w.c. pot plaatsen, zodat ze als ze naar het toilet moet ieder geval een beetje privacy heeft , en niet meer ondersteund hoeft te worden.
Verder ga ik voor een oude man een trap laten metselen. Hij kan het huis niet meer uit omdat de afstap voor zijn huis ong. 60 cm is. Tijdens het regenseizoen is al het zand rondom zijn aftandse veranda weggespoeld.
Zelfs voor deze hele kleine aanpassingen hebben de mensen geen geld. Ook hier zijn de oude mensen vaak afhankelijk van charity. En maar hopen dat iemand ze te eten brengt. Deze oude man heeft in ieder geval nog een zoon die zo goed mogelijk voor hem zorgt, maar omdat hij veel verzorging nodig heeft lukt het hem bijna niet om iets te gaan verdienen. En hij wordt hierbij ook nog behoorlijk dwars gezeten door zijn broer.
Het zijn maar een paar gevallen waar ik een beetje hulp kan bieden, maar door deze kleine aanpassingen wordt hun leven zoveel beter.

En de kleine Tamara ??? Op weg naar mijn huis kroop ze als een klein diertje tegen me aan. Ze is lekker onder de douche geweest en ligt nu heerlijk te slapen. Maar wat maak ik me een zorgen om dat meisje.

  • 18 Oktober 2014 - 09:36

    Joke:

    lieve Maja,

    Wat ben je weer lekker bezig!!
    Wat erg allemaal en wat fijn dat je wat verlichting kan brengen.
    Wat zal je af en toe boos in je binnenste zijn!!
    WAT WAAROM WIE WAAR WANNEER !!!???

    Geef Tamara een lekkere knuffel van me en een fijn weekend met haar.

    liefs Joke

  • 18 Oktober 2014 - 12:36

    Lieve Maja:

    Lieve maja hartverscheurende verhalen ook wij maken op dit moment mee hoe slecht ze het hebben.
    veel slechter dan een half jaar geleden.
    fijn dat je ze kunt helpen.
    ik hoop een mail van je te krijgen om elkaar hier te treffen.
    liefs marianne en glenn

  • 18 Oktober 2014 - 12:36

    Lieve Maja:

    Lieve maja hartverscheurende verhalen ook wij maken op dit moment mee hoe slecht ze het hebben.
    veel slechter dan een half jaar geleden.
    fijn dat je ze kunt helpen.
    ik hoop een mail van je te krijgen om elkaar hier te treffen.
    liefs marianne en glenn

  • 18 Oktober 2014 - 21:56

    Anique:

    Lieve Maja
    Met verbazing lees ik elk jaar jouw blog. Wij zijn ouders van een meisje van bijna 8, ik kan me niet voorstellen dat haar zoiets zou overkomen als jouw Tamara, mijn hart breekt bij het lezen van wat zij moet doorstaan in haar dagelijkse leventje. Hoe schrijnend is het leven als je wieg op het verkeerde plekje staat. Wat fijn dat je haar even weg hebt gehaald uit dat nare opvanggezin. Vertroetel en knuffel haar maar lekker dit weekend en wie weet wat je nog kunt bedenken om haar te helpen. Sterkte met zorgen en helpen, het zal een zware klus worden deze ronde denk ik. Liefs!

  • 19 Oktober 2014 - 16:21

    Corrie:

    Hoi lieve maja
    Wat doe je weer ongelofelijk goed werk,en zet die broers maar eens goed aan het werk,ze moesten zich schamen,en het zijn de kleine dingen die het doen,een wcpot niet voor te stellen,en hier maar mopperen over pensioenen,wat een verschillen,heel veel succes met je goeie werk,gr corrie en goof

  • 23 Oktober 2014 - 16:52

    Jentina:

    Hallo Maja,

    Wat fijn om jouw verslagen te lezen, zo kunnen we op de hoogte blijven van jouw wel en wee. Al vind ik de verhalen die je nu beschrijft wel veel wee en weinig wel. Wat fijn dat Tamara toch een weekendje kind mocht zijn en lekker vertroeteld werd. Ik wens je veel sterkte en moed om daar hulp te geven, want het lijkt mij toch steeds weer een moeilijke beslissing om te kiezen wie je kunt helpen en wie (helaas) niet.
    Veel succes met je werk daar!

    Hartelijke groet van Jentina

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 655
Totaal aantal bezoekers 325265

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: