meeting - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu meeting - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

meeting

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

28 Oktober 2011 | Gambia, Banjul

Vanmiddag zouden we naar een dorpje gaan (vraag me niet hoe het heet want dat weet ik echt niet meer} waar Marie een meeting georganiseerd had voor de vrouwen. Joost, Andre en Thea zouden ook mee gaan.
Na een behoorlijk stuk off-road gereden te hebben kwamen we bij een heel klein gebouwtje aan. Ik herkende het nog van vorig jaar, Er stond een grote groep met vrouwen in hun allermooiste kleding op ons te wachten.Het bleek dat ze dit speciaal voor ons georganiseerd hadden.Marie had een grote door met kraamspullen en een EHBO kist achter in de auto staan. De kraamspullen en de EHBO kist kwamen bij mij vandaan. Er werd ons eerst uitglegd hoe het gebouwtje er gekomen was. De Traditional Birth Assistend is jaren bezig geweest om geld in te zamelen om dat gebouwtje neer te zetten. Nu
moet je voorstellen dat dit echt met centen bij elkaar gesprokkeld is. In dit gebouwtje kunnen de vrouwen nu terecht om te bevallen. Er was ook een kleine ruimte voor de Village Health Worker waar hij zijn spreekuur kan houden. Nadat dit uitgelegd was heeft Marie de vrouwen toegesproken. Ze vertelde de vrouwen dat ze wat meer respect moesten hebben voor de TBA. Ze helpt bij nacht en ontij met bevallingen en krijgt daar niets voor terug. Zoals Marie zei : al zouden jullie haar alleen maar een kop soep geven of haar uitnodigen op de name giving ceremonie, dan zou dat al voldoende zijn.
Er was gelukkig iemand bij die dit allemaal voor ons in het engels kon vertalen. Daarna kwamen de kraampakketten en de EHBO kisten tevoorschijn, die onder luid aplaus ontvangen werden.En omdat dit zo feestelijk was, is iedereen in zijn mooiste kleding gekomen. Het is dat er de dag tevoren een jongetje van 11 jaar in het dorpje overleden was, anders hadden de vrouwen ook nog voor ons gedanst. Mooi he...
Ik kwam hier ook nog wat tegen dat ik nog nooigt gehoord had. Er liep een vrouw rond met een fluitje om haar nek en een pet op. Ze liep een beetje grappen en grollen te maken. Ik vroeg aan Thea wie zei was.
In Gambia is de belangrijkste taak van een vrouw kinderen krijgen. Deze vouw had geen kinderen gekregen. Dan moeten zij zich aansluiten bij een clubje, die op feestelijke gebeurtenissen de boel moet vermaken, zodat zij toch nog van nut zijn voor de samenleving.
Ongelooflijk toch ?
Wij zijn hier zón 2 uur gebleven en daarna zijn we naar het compound van Marie gegaan waar ze heerlijk voor ons heerlijk gekookt hadden.
Ande had het liedje van Shakira Wakku Wakku op zijn mobiele telefoon staan en alle kleinkinderen van Marie gingen aan het dansen. Een heerlijke middag en avond.

• 28 Oktober 2011 - 10:49

Anique:

Hai Maja, ik nu op de foto's dat je een kleurenmetamorfose hebt ondergaan! stoer hoor! wat is je blog een andere dan vorig jaar. Veel lichter, blijer en vrolijker. Volgens mij gaat het daar echt beter dan in 2010 of je kunt er beter tegen. Het is fijn om te zien dat de mensen zo blij zijn met jullie spulletjes en dat ze dat ook zo waarderen. Het is te hopen dat ze er met kleine stapjes ook komen. Fijn dat Joost er is dan delen jullie in elk geval dezelfde verhalen en herinneringen. Geniet van de mooie dingen, wapen je tegen de verdrietige en maak er een memorabele reis van. Weet je nog..wie een steen verplaatst in een rivier...zorgt ervoor dat het water nooit meer hetzelfde zal stromen...Succes en kracht
    lieve groet, Anique

• 28 Oktober 2011 - 20:17

Lieve Maja, :

Geweldig wat je weer mee mag maken en kunt doen !
    Het ga jullie goed verder. ik leef met jullie mee !
    hart. groet Kuni

• 29 Oktober 2011 - 16:48

Petra De Vet:

Hoi Maja

Mooi om weer te lezen hoe blij de mensen zijn als jullie daar komen. En wat zijn de spullen daar hard nodig.
    Geniet van alles wat je mee maakt, en ik kijk weer uit naar je volgend verhaal. Groetjes Petra