alles gaat zijn gangetje - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu alles gaat zijn gangetje - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

alles gaat zijn gangetje

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

02 November 2011 | Gambia, Banjul

Ik lees in veel reacties, je stapt zo weer in je werk. En dat is ook zo...Als ik met Marie bezig ben om de zwangere vrouwen te controlen, dan is het net of ik dit al jaren doe. Het is ook wel grappig, als ik terug zit te bladeren in de registers van vorig jaar, om daar dan mijn handschrift weer tegen te komen.
Maandag het Brufut Health Center,is altijd een vaste dag. Het was fijn om daar alle bekenden weer te zien. Gisteren waren we in het Health center van Tanji.Marie bevoelt de buik van de dames. En ik weeg de vrouwen, controleer hun bloeddruk. (Ik had 2 electronische bloeddrukmeters meegenomen)Geef ze een kuurtje staaltabletten en ze krijgen een kuurtje dat ze beschermt zijn tegen malaria. Dit alles wordt genoteerd op hun zwangerschapskaart en in het register van her destbetreffende Health Center.Het tempo ligt ontzettend hoog. We hadden gisteren in 4 uur tijd tachtig vrouwen gezien. Maar het wordt voor mij steeds makkelijker. I herken de namen steeds sneller.
De Oumys, Bintas, Fatous inclusief hun ingewikkelde achternaam soms.

We zijn ook druk bezig om de kraampakketten voor de Traditional Birth assistens en de EHBO kisten voor de Village Health Workers uit de delen. Marie maakt hier gelijk een voorlichtingscampagne van. Dat gaat dan over respect voor elkaar, maar ook dat de mannen meer verantwoording moeten nemen. Zowel voor hun vrouwen als ook voor de gemeenschap. Meestal is 1 van de zonen van Marie er ook bij, die kan dan voor me vertalen, zodat ik het toch allemaal kan volgen. Ik proef wel dat door deze campagne Marie wel op heel veel tenen trapt, maar zolang we maar op dit soort dingen blijven hameren, zal er door de loop van tijd ook in Gambia de gedachtengang wel veranderen denk ik.
Bij deze meetings zijn dan ook de Alkali ( een soort burgemeester) de Iman en de dorpsoudsten aanwezig. Het gaat er soms best wel heftig aan toe, en iedereen krijgt de tijd om zijn mening over deze problematiek te geven. Aan het eind van de meeting worden dan de spullen uitgereikt. Jaaaa Maja samen met de Alkali, iman en dorpsoudsten. Ik word nog een belangrijk persoon in Gambia ha,ha,ha.....


Maandag zijn Joost en Andre weer vertrokken. Ze hebben in een paar dagen heel veel gezien en heel gedaan.Het is echt fijn dat we deze keer een huis voor ons zelf hebben. lekker je eigen potje koken. Een bakje koffie zetten als dat zo uitkomt. Een heerlijk "hollands"bed om in te slapen met een ventilator erboven. Wat een luxe.
Voor iedereen een hele warme [letterlijk en figuurlijk] groet uit Gambia

  • 02 November 2011 - 12:08

    Teunie Crielaard:

    Kanjer, wat geweldig als je zoveel mag beteken voor je naaste. Vanavond spreek ik Andrè, ben benieuwd hoe hij het heeft ervaren. Maja alle goeds, geniet en sterkte, liefs Teunie

  • 02 November 2011 - 14:57

    Elise:

    Wat een fantastische foto's!! Geniet van je werk daar en ook van de mensen! Je doet goed werk!

  • 02 November 2011 - 15:17

    Joke Kentie:

    Hai Maja,

    Wat fijn om te lezen wat er deze 6 weken allemaal gebeurd in Gambia.
    Dat Joost en Andre ook geweest zijn is heel goed voor jullie (en voor hun)
    SNAPPEN ZE HET ALLEMAAL NET IETS BETER!! :-) :-0

    Lieve groetjes en tot horens Joke

  • 02 November 2011 - 20:05

    Karin Cuperus:

    hoi Maja, heb je verslagen afgelopen weken wel gelezen, maar ik kwam niet toe aan een reactie,dus bij deze.
    Fijn dat je je er weer helemaal thuis voelt, want anders kan je het denk ik ook niet volhouden. Heerlijk om de foto,s te zien van de spelende kinderen aan zee,dat zo iets eenvoudigs al zoveel doet he.Hopelijk heb je er nog een fijne bijzondere tijd daar. Ik blijf je volgen. Groetjes

  • 02 November 2011 - 20:44

    Franciska V.d. Graaf:

    Hoi Maja,
    Wat heerlijk om je reisverslagen te lezen. Ik proef uit je verhalen dat je je weer helemaal thuis voelt en volop aan het genieten bent. Heerlijk hoor. Ik blijf je volgen, heel veel succes, geniet ervan en ook heel veel sterkte want dat heb je vast ook af en toe wel eens nodig.
    Lieve groetjes, Franciska

  • 02 November 2011 - 22:15

    Vul Hier Je Naam In.:

    Vul hier je reactie in...

  • 02 November 2011 - 22:27

    Eike Muilwijk:

    Ha Maja,
    Hier weer even een berichtje van mij.
    Mooi om allemaal te lezen waar je er allemaal mee bezig bent, en ook dat je na al het werk een fijne plek voor je zelf hebt, even lekker genieten.
    Even wat over me zelf, kwam ik maandag avond heel laat uit Groningen, ik dacht lekker uit te slapen, maar vergeet het maar, ik hoorde heel veel gekwek en kreeg kluiten modder tegen mijn raam, ik dacht ga maar even kijken, staan daar 4 collega's voor de deur die waren een half uur bezig geweest om mij wakker te krijgen. en weet je waarom ik was 25 jaar in dienst, ze kwamen een heerlijk ontbijt brengen, en ze bleven ook ontbijten, ontzettend gezellig ze gingen om 11uur weer weg, ik heb er zo van genoten. leuk he.
    Maja tot de volgende keer.
    xxx Eike

  • 03 November 2011 - 11:52

    Anique:

    Hallo Maja
    wat geweldig hoe jullie dat allemaal doen daar en wat werken jullie hard, zoveel mensen per dag dat zie je hier niet terug! Heerlijk dat het zo goed gaat en wat een leuke foto's! Ik wens je goede dagen toe weer en sterkte voor wat je ogen zien en wat je hart pijn zal doen en kracht om door te gaan waar het moeilijk lijkt. Geniet van het mooie dat er ongetwijfeld ook is! zoals de ontmoetingen met oude bekenden, blije dankbare mensen die je helpt. Jammer dat de mannen weg zijn maar fijn dat je je man even bij je had daar. Verteld fijner straks he als je terug bent, dan zegt het hem ook meer. Lieve groet namens ons

  • 03 November 2011 - 12:56

    Hermine:

    Alles gaat z'n gangetje, daaruit klinkt ook dat je je al helemaal thuis voelt. Mooi om je verhalen te lezen!
    En wat een prachtige kindjes, ze kijken zo blij!
    Ga door met je mooie werk!
    Hartelijke groeten, Hermine

    EIKE, GEFELICITEERD MET JE 25-JARIG DIENSTVERBAND : )

  • 03 November 2011 - 15:05

    Goof En Corrie:

    hoi lieve maja,wat gaat het weer goed met jou en je missie he,en wat een leuke foto,s ,hier is het vandaag een beetje druilerig en donker, maar dan maken we het binnen weer gezellig, heb joost en dre nog niet gesproken,maar dat komt nog wel, heel veel succes en veel gr goof en corrie

  • 04 November 2011 - 13:57

    Annemarie Klijn:

    Heey Maja
    Wat ben je weer lekker in je element daar ik zie je genieten,ondanks dat het best aanpakken zal zijn.Wat stralen die kindertjes ook op die foto's.Als je straks thuis bent kom ik heel snel weer bij kletsen.
    liefs Annemarie

  • 05 November 2011 - 11:02

    Joyce:

    wat fijn om te lezen dat alles goed met je gaat en dat je het zo naar je zin hebt!
    Ga vooral zo door, veel succes en probeer er van te genieten zo veel als kan.
    Ook ik blijf je volgen;)

    liefs Joyce

  • 05 November 2011 - 13:45

    Olivier:

    Oma, oma,

    Ik kan zelf gaan zitten!!!
    Mama zegt dat dat heel knap is.

    Dikke knuffel

  • 07 November 2011 - 11:32

    Elize Van Oudheusden:

    wat leuk om je verhalen te lezen!
    echt een compleet andere wereld!
    heel veel succes en doorzettingsvermogen gewenst!

  • 07 November 2011 - 18:39

    Nicole:

    Hey Maja,

    Alles goed daar?
    Zo te lezen wel,want wat doe je toch weer een mooi en bijzonder werk daar...
    Petje af voor je hoor!
    Wel leuk om terug te lezen dat het je allemaal weer goed bevalt en erg leuk dat je de mensen (en namen) begint te kennen!
    Geniet nog van alle mooie dingen en succes ook met de mindere tijden (want die zullen er vast ook weleens zijn)...

    Lieve groetjes,
    Nicole.

  • 18 November 2011 - 14:23

    Ria V. D. Wiel:

    hoi maya
    heel bijzonder dat je zo ver van huis zo goed bezig bent en dat wij om de hoek mee mogen lezen .Nog veel succes en voor straks met het afkikken ,dan moet je weer terug naar onze welvaart,ook mooi maar het zou beter verdeelt moeten kunnen worden.Gr .

  • 18 November 2011 - 20:33

    Tamara:

    Hi Maja,
    Wat goed om te lezen hoe goed het allemaal gaat daar in het verre Gambia!
    Wat een belevenis en heerlijk gevoel moet het weer zijn om in je 2e thuisland te zijn.

    Groetjes Tamara en Scarlett

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 325209

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: