Na i week - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Na i week - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Na i week

Blijf op de hoogte en volg maja

04 April 2013 | Gambia, Kololi

Pfffff...mijn dongel heeft het opgegeven. Dus ik zit nu zonder internet.
Ik heb vandaag eindelijk een internetshopje gevonden waar ik mijn eigen laptop kan gebruiken. Dus ik hoop nu wat frequenter berichten te kunnen plaatsen.
Het weer is hier op het moment heerlijk. Overdag een heerlijk zonnetje en s'avonds is het wel frisser, je moet dan echt een vestje aan ( vervelend he..)
Iiedereen is natuurlijk heel benieuwd hoe het met Marie gaat. Zoals de meeste van jullie weten heeft Marie 2 maanden geleden een hersenbloeding gehad. Ze heeft een dag in coma gelegen. Toen ze uit de coma kwam was ze haar spraak kwijt en was halfzijdig verlamd.
Het is werkelijk wonderbaarlijk zoals ze is opgeknapt. Wat een wilskracht....Haar spraak is terug en ze kan weer goed lopen. Afegleopen vrijdag is ze terug gekomen op haar compound. Zoals ze zelf zegt "God is giving me some more time".
Wat was het fijn haar te zien.....
Afgelopen weekend zijn mijn kleine vriendjes Amadou en Karou bij me geweest. Wat hebben ze genoten. Lekker naar het strand geweest, pannekoeken en patatjes voor ze gebakken. Wat een feest.
Afgelopen maandag de hele dag met Assan, de zoon van Marie, op pad geweest om alle vroedvrouwen weer van de benodigde materialen te voorzien. Ze kunnen nu weer even vooruit. Alleen Marie en ik weten hoe dit in elkaar steekt, wat er nodig is. Gelukkig weet Assan iedereen wel te vinden, we moeten soms echt ver de bush bush in. Joost is gezellig de hele dag mee geweest.

Verder kunnen we op het moment niet zo heel veel, omdat er de ene public holiday na de andere is. Goede vrijdag, 1e en 2e paasdag, vandaag zijn er weer verkiezingen en morgen is er weer feest om de uitslagen van de verkiezingen te vieren. Dus alles wat mar enigzins met de overheid te maken heeft is gesloten. Wel is het leuk om te zien hoe de kinderen hier Pasen vieren. Ze gaan de hele dag met trommels, gemaakt van plastic vaten, verder een soort kleppers, rond om muziek te maken.
Ook palmzondag wordt hier echt met palmtakken gevierd.
Het is zo mooi om te zien, dat dit soort vieringen hier echt gezamelijk gehouden worden.
Moslims en cristenen, je ziet hier dat het echt wel kan om in goede harmonie samen te leven.

We genieten van zon, zee en strand en genieten van de mensen hier.

• 04 April 2013 - 15:03

Sjan Van Oene:

Hallo Maja,

Wat fijn om te horen dat het weer een stuk beter gaat met Marie. Laten we hopen dat ze nog heel veel tijd is gegeven!! Zo te lezen hebben er verschillende mensen met smart op je hebben gewacht. Fijn dat je weer zoveel kunt betekenen. Zorg wel dat je ook wat "vakantie"viert.
    Groetjes uit een te koud Nederland.
    Sjan

• 04 April 2013 - 17:45

Joyce:

Wat fijn om te lezen dat het weer een stuk beter gaat met Marie!
    Neem je ook wel je vakantie.. :)
    Hele fijne en hopelijk goede tijd toegewenst!!

Liefs Joyce

• 04 April 2013 - 22:04

Hermine:

Ja, dat vestje. Erg vervelend hoor Maja ;).
    En ja, hier is het nog steeds heel koud, de zomerjas kan nog in de kast blijven :(.
    Maar goed om te horen dat het met Marie zoveel beter gaat!
    Nog een mooie tijd gewenst daar.
    Hartelijke groet,
    Hermine