malaria - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu malaria - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

malaria

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

11 November 2011 | Gambia, Banjul

Vorig jaar heb ik heel veel geschreven over de malaria. Vele van jullie zullen zich afvragen hoe het daar nu mee gaat. Er is op het moment weer heel veel malaria. Het is alleen niet zo heftig als vorig jaar. Toen lagen de mensen zelfs op de vloer van Het Health Center en dat is nu niet nodig.De medicijnen zijn nu meestal voorradig.Ze zijn alleen fors duurder als vorig jaar. Alleen deze week moesten we een dag wachten voordat ze weer voorradig waren. De mensen hier raken steeds meer doordrongen van het feit dat ze muskiettennetten moeten gebruiken.Maar de malaria is en blijft een groot probleem. In ernstige gevallen breekt het ook het bloed af. Ze moeten dan naar het Victoria hospital in Banjul voor een bloedtransfusie.Er moet dan iemand van de familie mee om bloed te doneren. Ik weet niet of dat vat te voren nagekeken wordt. De mensen worden dan met de ambulance van het Brufut Health Center naar Banjul gebracht. En daar is het volgende probleem. De diesel voor de ambulance....
Vaak hebben de mensen ook het geld niet om naar het Health Center te komen. Dit moet eerst door de familie ingezameld worden.
Gisteren kwam ik met Marie van het Health Center vandaan.
We kwamen een man tegen, waar een jongen van een jaar of acht op zijn rug bungelde. De man hield de handen van de jongen voor zijn borst vast. De ogen van de jongen bijna gebroken....
Marie vroeg of ik terug wilde naar het Health Center.Ik zei "laten we maar doorlopen"... Ik zal hier nooit aan wennen.
Maar het is niet alleen de malaria.Ziektes als diabetes, schildklierproblemen, reuma. En dan praat ik nog niet eens over hartproblemen of kanker. Er is hier alleen maar behandeling voor in de priveklinieken. En daar kun je alleen maar terecht als je een goede sponsor hebt.
Volgende week laat ik een jonge vrouw opereren. Ik ken haar uit het Health Center. Een verpleegster die ik al ken vanaf de eerste dag dat ik daar kwam. Zij heeft geluk......
Wat zijn wij toch gezegend met een goede medische verzorging. En maar mopperen dat het allemaal zo duur wordt. En dat is ook zo. Maar als je in een land komt waar alleen vaak a nog maar behandeld wordt met anti biotica en paracetamol...
Het is en blijft allemaal zo schrijnend.




  • 11 November 2011 - 13:40

    Joke Kentie:

    Hallo Maja,

    Inderdaad , alles wordt heel duur in Europa en we zijn nog niet aan een eind. Maar..... wat zijn we gezegend buiten veel andere landen, waaronder Gambia.
    Wij kunnen nog gaan bezuinigen.
    In Gambia kunnen ze dát zelfs niet.

    Liefs en tot horens.
    Joke

  • 11 November 2011 - 16:14

    Corrie Van Heerebeek:

    Hoi Maja,

    vandaag eindelijk tijd om je verslagen te lezen en zoals altijd zijn ze kleurrijk en visueel beschreven. Heel veel succes daar, zorg je ook goed voor jezelf?..

  • 11 November 2011 - 17:36

    Eike:

    Ha Maja,
    Ik heb al even niets van me laten horen, maar ik heb 10 dagen gewerkt en heel weinig thuis geweest, vandaar het is geen onwil.
    Ik geniet wel van je verslagen, je ziet ik hou je echt wel in de gaten.
    Prachtige verhalen, dan wordt je er wel met je neus op gedrukt dat wij het hier zo goed hebben.
    Maja tot de volgende keer, pas goed op je zelf.
    Liefs Eike

  • 11 November 2011 - 18:04

    Margriet V Tilborg:

    Hallo Maja,ja je komt weer veel dingen tegen die je aan het denken zet, wat zijn wij bevoorrechten mensen dat beseffen wij niet altijd, maar wij vinden het vaak ook zo gewoon dat alles er is en voor het pakken is. Waar staat je wieg zeg ik dan altijd, maar wij mogen zeer dankbaar en tevreden zijn dat wij in Nederland wonen. Ik wens je veel goede momenten en sterkte.
    Margriet.

  • 11 November 2011 - 18:13

    Lettie Versteeg:

    Hou vol he? Nu zie je ook meteen hoe nodig het is dat er vrijwillegers zijn, zulke kanjers als jij! We denken aan je. dikke kroel.

  • 13 November 2011 - 11:58

    Regina:

    Hoi Ma,

    Ik liep even een verhaal achter maar vandaag natuurlijk alle tijd om alles weer te lezen.
    Fijn dat je lekker een paar daagjes vrij was met toubaski.
    Keep up the good work!!

    Dikke X Regina

  • 14 November 2011 - 10:23

    Joyce:

    Hoi Maja,

    als je dit leest besef je inderdaad des te meer hoe goed wij het hier hebben, en dan lopen we soms nog te mopperen!

    Elke keer lees ik weer vol aandacht je verslagen. Maja zet hem op zorg goed voor jezelf en tot snel!

    Liefs joyce

  • 14 November 2011 - 11:52

    Jacqueline:

    Hoi t maja,

    Als je jou verhalen leest sta je weer even stil dat er veel verschil is in de wereld.Dat wij maar heel veel geluk hebben met alle medische hulp die hier van zelf sprekend is.Vanavond moet ik weer naar de dockter voor Jimmy zijn astma ,hij heeft veel last deze periode van het jaar .Maar dat komt ook weer goed en in een land waar jij nu bent is het maar afwachten toch.Hou het nog even vol daar ,je doet goed werk wij zijn trots op je.

    Lieve groet uit frankrijk.

  • 14 November 2011 - 12:54

    Marjolaine Vd Berg:

    Hoi Maja,
    Wat zie je toch weer veel en maak je weer veel mee.(leuk en minder leuk)
    Goed dat de muskietennetten meer worden gebruikt!preventie blijft belangrijk. Groeten aan Marie en Thea.
    Succes met je werk! groetjes Marjolaine

  • 15 November 2011 - 15:56

    Sjan Van Oene:

    Maja, alle basisbehoefte die wij hier zo vanzelfsprekend vinden is daar nog een luxe, en dat op dezelfde aardbol. Hoe verdeeld kan het zijn.
    Denk aan je, Sjan

  • 16 November 2011 - 09:12

    Joke Kentie:

    Hallo Maja,

    Weer fijn om wat van je te horen.
    Dat het warm is geloof ik gelijk.
    Behalve vocht denk ook aan je zout en zoet hoor!!
    Het heeft in NL vannacht behoorlijk gevroren, de winter heeft haar intrede gedaan!!

    Lieve groetjes en sterkte hoor!!

    Joke

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 1054
Totaal aantal bezoekers 325288

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: