Kerr Sering - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Kerr Sering - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Kerr Sering

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

16 November 2011 | Gambia, Banjul

Ik probeer even een kort berichtje te plaatsen. We hebben lang zonder stroom gezeten. Ik mag dan hier in een heel mooi huis wonen, maar zonder stroom is het toch wel lastig. Doucen bij kaarslicht, eten klaarmaken... Het is hier op het moment 37 graden en dan mis je je ventilator toch wel heel erg. Je verliest ontzettend veel vocht, en ik betrap me er op dan ik soms echt te weinig drink.
Ook de internetverbinding laat het op het moment behoorlijk afweten.
Het is en blijft allemaal behelpen.

Het leven gaat hier zijn gangetje. Ik maak toch dagelijks wel schokkende dingen mee. Ik blijf het moeilijk vinden daar over te schrijven. Wat het soms ook zo moeilijk makt is de houding van sommige mensen. Het soms zo ongeinteresseerd zijn in hun medemens. Wij zetten alles op alles op het leven van een medemens te redden. Wanneer hier een leven van moeder en kind verloren gaat door een fout die in mijn ogen niet nodig is wordt er vaak de schouders over opgehaald. Ik had het hier gisteren met een andere verloskundige over. Die zei ook. The attitude has to be changed. En dat zal een lang en moeizaam proces zijn. Als ik in het Health Center ben, zijn er verpleegkundige die hun prive telefoontjes belangrijker vinden als hun werk.
Ik heb daardoor heel veel respect voor mensen zoals Thea, die hier woont, en blijft investeren in de gezondheidszorg.
Het gaat allemaal zo moeizaam, en dat zijn wij westerlingen niet gewend.
Vandaag ben ik een dag vrij. Ik ga wat zakken rijst wegbrengen en het schoolgeld wegbrengen voor de kleine Jeneba. Jeneba komt uit een gezin van vier kinderen. Haar vader is een man die hard werkt om voor zijn gezin te zorgen. Hij verdient zón vijfendertig euro per maand. Alleen een zak rijst kost al 25 euro. Dus voor schoolgeld blijft er niet zoveel over. Het is een erg slim en intelligent meisje.
En zo blijven we bezig. Er zijn inmiddels heel veel medicijnen voor het Health Center gekocht. En ik probeer met kleine bedragen hier en daar wat hulp te bieden.
Gambia, soms moeilijk...maar de hele blijde gezichten die ik vaak tegenkom maken het allemaal de moeite waard.
En ik realiseer me dat ik dit alles alleen maar kan doen, doordat zo ontzettend veel mensen me financieel zo fantastisch gesteund hebben. Ik wou dat jullie af en toe is om het hoekje konden kijken, hoeveel het verschil 25 euro soms kan maken.

• 16 November 2011 - 18:59

Lieve Maja, :

Wat maak je weer veel mee en wat worden onze "problemen "hier dan betrekkelijk !!!
    Het ga jullie goed

liefs Kuni

• 16 November 2011 - 21:34

Hanneke:

Hallo maja,

Wat heb je al veel meegemaakt ik
    Korte tijd zeg!
    Ik ben nu zelf ook aan het aftellen nog 5 dagen en dan ben ik ook in Gambia!
    Ik ben echt benieuwd wat ik daar allemaal ga meemaken.
    Tot over 5 dagen!

Groetjes Hanneke