bevallen in gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu bevallen in gambia - Reisverslag uit Banjul, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

bevallen in gambia

Door: webmaster

Blijf op de hoogte en volg maja

18 November 2011 | Gambia, Banjul

Ik dacht dat ik zo zachtjes aan veel gezien had, maar waar ik vandaag allemaal weer tegenaan gelopen ben. Ik maak er 2 verslagen van dat leest wat gemakkelijker.
Ik was vandaag met Marie op pad om een aantal Traditional Birth Assistents te bezoeken.We hadden voor iedere TBA een pakket bij ons met kraamverband, onderleggers zeltjes, handschoenen etc. We zouden ook goede instructies gaan geven hoe ze alles moeten gebruiken. De eerste waar we kwamen zag alles er netjes uit. Een betegelde vloer een bed . Er was zelfs een bed om op te bevallen. De volgende waar we kwamen, daar moest al wel op de vloer bevallen worden, maar goed, een mat die makkelijk te reinigen was, daarover een plastic zeil en daarover een doek. Alles goed schoon te houden. In onze ogen barbaars maar voor hier schoon en netjes.
De volgende.... Ik werd meegenomen naar een soort schuurtje, waar je overal dwars door de golfplaten heen keek. Daar lag een strozak omwikkeld met lege rijstzakken. Geen licht...De TBA had afgelopen nacht een bevalling gehad en was druk bezig alles een beetje schoon te maken. Maar dit is niet schoon te houden. Een aarde vloer, alleen maar een steense muur, geen licht, geen water....
En toch.... alle TBA moeten een schrift bijhouden waarin ze moeten registreren hoe het verloop van de bevalling was, en het sterftecijfer was O.
Maar de
omstandigheden ...mensonterend.
Nadat alles schoongemaakt was hebben we haar de materialen overhandigd en uitgelegd hoe ze alles moest gebruiken.Volgens mij moet ik voor deze dame investeren in een goed matras en een solarlamp. Dit kan echt niet.......

  • 18 November 2011 - 19:35

    Hanneke:

    Jeetje wat hebben wij het dan toch goed in nederland!
    echt onvoorstelbaar dat het sterftecijfer 0 is.

  • 18 November 2011 - 20:44

    Helma Nuvelstijn:

    Vreselijk om stil van te worden! sterkte

  • 18 November 2011 - 20:44

    Tamara:

    Jeetje wat een "verlosbed", en dan vond ik dat mijn bed in het JBZ vorig jaar zo vreselijk was. Wat verbazingwekkend ook dat het sterftecijfer 0 is, echt verbazingwekkend

  • 19 November 2011 - 08:35

    Margriet V Tilborg:

    Hallo Maja,
    Om stil van te worden en zeker na het zien van de fotoos, wat wij hier hebben zou voor hen eigenlijk ook niet te snappen zijn, de weelde en alles wat wij hebben gaat hun hoofd te boven. Maar wat fijn dat er mensen zijn zoals jij, die aandacht en goederen kan geven. Het zijn kleine gebaren in een heel groot gebrek aan alles maar de momenten tellen als jij daar voor hen dingen doet. Veel sterkte en de groeten ook aan Marie.

  • 19 November 2011 - 20:33

    Teunie Crielaard:

    Maja, wat moet ik zeggen, ik word stil van je verhalen, sterkte meid en ik hoop dat je het volhoud. Ik bid voor je en dank dat er mensen zijn zoals jij en Marie.

  • 19 November 2011 - 21:41

    Joyce:

    Jeetje wat een behelpen zeg,, inderdaad mensonterend!!

  • 21 November 2011 - 18:20

    Anique:

    Dat dit werkelijk bestaat en geen film is, dat is om koud van te worden. de vrouw die daar werkt verdient een lintje voor haar hygiene-kunst! Dat is dus nog steeds Gambia. Jammer dat daar niet nog meer aan gedaan wordt zodat ook Gambiaanse babytjes in een schone warme wereld geboren kunnen worden. Zorg voor moeder en kind moet toch een eerste levensbehoefte zijn als je gaan bevallen he. Maja,je investering in deze vrouw kan nooit verkeerd vallen denk ik. Kracht en sterkte!
    Anique

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Gambia, Banjul

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 650
Totaal aantal bezoekers 325386

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: