poliocampagne en dagje Lamin - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu poliocampagne en dagje Lamin - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

poliocampagne en dagje Lamin

Blijf op de hoogte en volg maja

27 Oktober 2013 | Gambia, Kololi

Met de kleine Ebu gaat het goed. Ze krijgt nu een paar keer per dag porrage een soort rijstepap en ik heb een blik melkpoeder gekocht waarvan ze nu 3 flesjes per dag krijgt. Geweldig om dat kleine meisje weer vrolijk te zien spelen.

Vrijdag is de landelijke poliocampagne weer gestart. In heel Gambia wordt ieder kind onder de vijf jaar gevaccineerd tegen polio. Verder krijgen ze allemaal een vitamineshot en een ontwormingskuur. Teams gaan van compound naar compound om de kinderen op te zoeken. Zijn ze gevaccineerd dan wordt hun linker pinknagel zwart gemaakt met een viltstift, zodat ze nooit twee keer gevaccineerd kunnen worden. Een campagne die mede gefinancierd wordt door Unicef. Het lag in de bedoeling om in het ziekenhuis te blijven, waar ook moeders naar toe konden komen om hun kind te laten vaccineren, maar er was weer een groot medicijn tekort, dus dat eerst maar weer opgelost.

Nu ik mijn verhaal zit te schrijven valt de stroom weer eens uit, dus dat wordt vannacht slapen zonder ventilator, en dat is bijna onmogelijk zo warm is het hier, met name door de hoge luchtvochtigheid. Maar leuk hoor, in het donker op je laptop werken, kaarsje ernaast.....dus vergeef me mijn tikfouten.

Vrijdagavond heb ik mijn collega Ingrid met haar dochter Iris opgehaald van het vliegveld. Zij blijven 10 dagen bij me in huis. Vrijdagavond zijn we lekker uit eten geweest, en daarna nog even wat gedronken bij Wild Monkey, waar heerlijk afrikaans entertainment zat. Djembees met Afrikaanse dans. Altijd weer genieten.

Zaterdag heb ik hun meegenomen naar Lamin, waar hun sponsorkindje Dibba woont. Zij stond al op de uitkijk toen we kwamen. Wat was dat toch ontroerend, ik kreeg er een brok van in mijn keel. De vader van Dibba is marabou een traditioneel genezer. Dit is zón bijzondere familie..
Je proeft daar de liefde die ze voor elkaar voelen. En dat is echt heel bijzonder want een Gambiaan laat zijn gevoelens niet ze snel zien. En vaders die met hun kinderen op schoot zitten, die zie je al helemaal niet.
Daarna een rondje gemaakt door het mulle zand van Lamin, om nog een aantal families te bezoeken. Heerlijk geluncht op het compound van Isatou. Die had fishbols gemaakt. een tradiotioneel gerecht van gemalen vis, waar balletjes van gemaakt worden. deze keer leken het wel gehaktballen zo groot, maar het smaakte heerlijk.
Afgeladen met flessen wonjo en baobab juice, grapefruits, citroenen, mint rond vijf weer richting huis gegaan, waarna we nog even wat op het strand gedronken hebben, om alle emoties te laten zakken.

Morgen gaan we weer een aantal kinderen, waaronder Diba, meenemen naar het strand. Dus dat wordt weer een dagje genieten.

  • 27 Oktober 2013 - 09:32

    Joke:

    Mogge Maja,

    Wij hebben een uurtje langer kunnen slapen, de klok weer een uur achteruit gezet Het is nu maar een uur tijdverschil met Gambia dus.

    Fijn voor je dat Ingrid en Iris er weer zijn, dubbel genieten dus.

    En voor vandaag wens ik jullie allemaal een heel fijne strand/zondag!!

    In Holland is het herfst.!!

    Lieve groetjes
    Joke

  • 27 Oktober 2013 - 12:16

    Corrie:

    hoi lieve maja,we zijn er ook weer,k weet niet wat ik moet zeggen,alleen maar respect!!!!,wij zaten afgelopen week in een huisje zonder snijplank,en daar doen we al moeilijk over,en thuis de vaatwasser kapot,alleen maar luxe problemen!!!!,maar als ik alles weer lees,heb ik alleen maar diepe bewondering voor jou,hel veel gr en xxxxxx corrie en goof

  • 27 Oktober 2013 - 14:11

    Sjan:

    Hoi Maja,
    Wat een belevenissen allemaal. Heftig om te lezen dat er zoveel vraag is om medicijnen en dat dit er gewoon niet is. Daar kunnen wij ons hier niets bij voorstellen. Fijn dat Ingrid en haar dochter er zijn. Kun je ook je verhalen en emoties delen.
    Maak er samen maar weer een paar mooie en nuttige weken van.

    Veel liefs en groetjes, ook voor Ingrid en Iris,
    Sjan

  • 27 Oktober 2013 - 15:25

    Eike Muilwijk:

    Hoi Maja,

    Eindelijk een berichtje van mij, wat mooi om te lezen dat het goed met je gaat maar ook wat je allemaal voor mooie dingen mee maakt.
    Er zullen wel weer heftige dingen op je pad komen, maar daar moet je dan ook weer mee omgaan, en dat kan jij.

    Hier alles zo ze'n gangetje, ben net terug van een vrouwen conferentie in Lunteren, was heel mooi maar ook gezellig met je vriendin 3 dagen weg, echt genoten.
    Vandaag nog lekker vrij, morgen weer aan het werk.

    Maja tot schrijvens weer,
    Lieve groet en een kus van mij.

  • 27 Oktober 2013 - 19:44

    Lia Da Laat:

    Hoi Maja ( en Ingrid en iris)
    Ik vin d je verhalen zo bijzonder, en leuk om te volgen. Maja wil je de groeten doen aan Ingrid en Iris van mij?
    Groetjes Lia

  • 27 Oktober 2013 - 21:47

    Kuni:

    Lieve Maja en Ingrid en Iris,

    Ik wens jullie een gezegende tijd toe!

    Sluit me bij bovenstaande reacties aan, fijn om te lezen en bewonderenswaardig.

    Hart. groet. Kuni




  • 28 Oktober 2013 - 20:06

    Ingrid En Iris:

    Hoi allemaal ook de groetjes terug van ons.
    het is hier fantastisch en indrukwekkend, Maja heeft niet overdreven.
    we zijn vandaag meegeweest met de poliocampagne, geweldig! hard werken maar met een goed doel.
    gisteren zijn we gaan zwemmen met de kinderen onderandere Dibba, wat een scheetje is het toch.
    we genieten nog flink door.
    groetjes van Iris en Ingrid en natuurlijk Maja

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 548
Totaal aantal bezoekers 325275

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: