2 dagen nacontroles doen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu 2 dagen nacontroles doen - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

2 dagen nacontroles doen

Blijf op de hoogte en volg maja

17 November 2013 | Gambia, Kololi

Donderdag en vrijdag heb ik samen met Sargo ( een verpleegkundige waar ik goed bevriend mee ben geraakt)in nacontroles gedaan bij moeders en baby's die ongeveer een week geleden geboren zijn. De moeders worden geacht om een week na de bevalling met hun baby naar het ziekenhuis te komen. Bij de moeder wordt bloeddruk gewicht, bloedverlies, baarmoederstand, kortom de controles die wij hier ook doen na de bevallinggecontroleerd. Ook de babys worden nagekeken. Gewicht, temperatuur, navelstompje. Dus lekker 2 dagen een beetje mijn eigen werk doen........
Ongeveer 4 op de 10 babys moeten aan de antibiotica. Vaak zijn ze ziek geworden van een infectie die de moeder bij zich had in de zwangerschap. Schimmelinfecties, geslachtsziekten etc.
Op een gegeven moment kreeg ik een bundeltje lappen in mijn hand gedrukt. Zit hier iets in ??????? Komt er een piepklein babytje uit. 34 cm lang met een gewicht van 1700 gram. Het keek met met een paar heldere donkerbruine oogjes aan....Het dronk supergoed bij de moeder, Ja dit kleintje komt er voorlopig wel.....
Maar een paar hele leuke dagen gehad, waarin ik een vijftal studenten bij mocht brengen, hoe wij de nacontroles doen. Ze vonden het allemaal super interessant, maar ik merk wel dat de manier van lesgeven hier heel anders is als bij ons. Zelf nadenken, hieruit conclusies trekken is toch wel erg lastig. Alles moet eindeloos herhaald worden, zodat er uiteindelijk een soort schema in hun hoofd zit waar ze verder mee kunnen.
Inmiddels is Arian ook aangekomen, zaterdag een beetje op het strand rondgelummeld, en vandaag gaan we weer met een aantal sponsorkindjes een boortripje maken.
Tot zover weer, lieve groetjes namens ons 4 tjes

• 17 November 2013 - 12:25

Joke:

Goedemorgen Maja

Fijn dat alles tot op zekere hoogte goed was bij de na/controle.

Leuk, dat dat pakketje lappen er ook nog goed door komt:-) zo zie je maar!!

Gezellig hoor dat Arian er ook is, kunnen jullie eventjes van zo zee en water ook genieten.

Tot horens veel plezier en ook nog veel sterkte!!

Liefs Joke

• 17 November 2013 - 19:01

Wilkwakernaak:

Hoi Maja

wat en leuke foto ga zo door met je werk daar , het is super hoor .
    groetjes van Nico en Wil

• 18 November 2013 - 10:25

Stephan Versteeg:

Vandaag (maandag) is er een aktie op de tv voor de ramp op de filipijnen.
    Fijn dat jij iets kan doen aan de toestand in Gambia. Hopenlijk kun je wat licht brengen in hun grijze leventje.
    We wensen je een goede tijd en de groeten aan de mannen.
    Lettie en Stephan.

• 21 November 2013 - 11:19

Corrie:

hoi maja,even weer een berichtje uit een koud land,gisteren is er in zeeland sneeuw gevallen,dus de mannen zijn gewaarschuwd als ze morgen naar huis komen,k heb net getennist,mien was 50 jaar getrouwd,gezellig,jij bent nog steeds op de goeie plek he,dit is jou ding,fantastisch,dat kleine hummeltje in die weegdoek,aandoenlijk,doe ze allemaal de gr en hou vol he xxx corrie en goof