Onmacht - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu Onmacht - Reisverslag uit Kololi, Gambia van maja verhoeven v.d. vliet - WaarBenJij.nu

Onmacht

Blijf op de hoogte en volg maja

25 November 2013 | Gambia, Kololi

Daar zit je dan....machteloos......Vandaag weer aan het werk in het Brufut ziekenhuis. Er was een groep van 5 nederlandse artsen aanwezig. Heel leuk om hunw at te kunnen vertellen over de gezondheidiszorg in Gambia. Verder waren er ook nog 2 nederlandse verpleegkundigen aanwezig. Dus volle bak. Verder nog ong. 90 zwangere vrouwen gecontroleerd. Op de verpleegafdeling liggen de mensen op het moment overal.De malaria viert weer hoogtij en eist weer vele slachtoffers. De voorraad medicijnen was weer minimaal. Gelukkig had ik nog een bus Quinine achter de hand, dus voor vandaag was er weer even voorraad. Afgesproken met Marie en Ousman van het ziekenhuis dat ik in de middag weer naar Serrekunda zou gaan om weer de broodnodige medicijnen te kopen.
En ja dan kom je bij de groothandel, en dan krjig je te horen dat de voorraad Quinine op is. Er is nog voor me rond gebeld om te kijken of er ergens anders nog Quinine voorhanden was. Er is nog 1 bus gevonden, zoals het nu is is dat voldoende voor 1 dag. De mensen die malaria hebben en daarbij ook nog over moeten geven, die krijgen of een infuus of een aantal injecties met Quinine. Ook niet meer voorradig. De lijnen om infusen in te brengen....ze moeten soms meerdere malen gebruikt worden voor verschillende patienten. Je wil er niet aan denken wat dat voor gevolgen kan hebben.
En daar zit je dan.....er is nog wat sponsorgeld over ( inmiddels is er voor ruim 3000,-- euro aan medicijnen gekocht). Maar geen medicijnen meer.
Zullen de mensen dan naar huis gestuurd worden om te overlijden ?????
Ik wil het niet weten, maar ik weet wel dat er op dit moment heel veel boosheid, verdriet en een gevoel van onmacht bij me is.
Hier zegt men, Maja we kunnen nu alleen nog maar bidden, en ik denk dat ik me daarbij aan moet sluiten....

  • 25 November 2013 - 23:10

    Nien:

    Heftig zeg!! Wat leven wij in Nederland toch in een totaal andere wereld.
    Wat moet het je een rotgevoel geven dat je, ondanks dat je er nog geld voor hebt, geen medicijnen kunt krijgen. Dat je niet meer kunt doen dan je nu al doet! Wat ben je bijzonder, Maja! Dat je ieder jaar weer een aantal weken daar heen gaat en alles op alles zet om daar te helpen.

  • 25 November 2013 - 23:10

    Joyce:

    Lieve Maja..
    Ik kan alleen maar zeggen: Heftig!
    Woorden schieten te kort!
    Je doet meer dan je best, maar
    Inderdaad je staat machteloos!

    Sterkte! Xx

  • 25 November 2013 - 23:22

    Ingrid:

    Hoi Maja.
    Dit is heftig, maar denk eraan wat je allemaal WEL hebt kunnen doen.
    En dat is heel veel!
    Liefs Ingrid

  • 25 November 2013 - 23:26

    Anique:

    Lieve Maja, was het maar zoals met de 7 broden en 2 vissen, dat je kon blijven delen van wat je hebt. Blijkbaar bestaat er dus echt enorme armoede en ongelijkheid in de wereld. Als ik jouw verhalen niet zou lezen zou ik gewoonweg niet geloven dat het echt zo is. Wat een drama als je daar woont en je medicatie nodig hebt en het is er niet. Dat kunnen wij ons hier niet voorstellen. Ik bid met je mee. Voor jou, voor kracht, voor steun van boven. sla je ogen op naar boven, steek je hand uit en benoem je angsten, God helpt ons altijd, zelfs in het allerdonkerste moment staan we nooit alleen. Hij is er altijd, al zien we soms niet gelijk hoe. Ik hoop dat er toch weer een klein lichtpuntje komt voor je zodat je weer de moed vindt om door te kunnen gaan. Wees lief omhelsd en we denken aan je. xx

  • 26 November 2013 - 01:05

    Petra De Vet:

    Hoi Maja, heftig zeg om dat zo mee te maken. Onmacht.... ik geloof het graag. Je doet wat in jou mogelijkheden ligt, en dan blijft er over wat zij zeggen, bidden.... Ik snap dat het moeilijk is.
    Veel liefs Petra

  • 26 November 2013 - 09:28

    Franciska:

    Maja, wat heftig ikkan me voorstellen dat je je machteloos voelt. Heel veel sterkte en ik bid met je mee.

  • 26 November 2013 - 09:46

    Joke:

    Lieve Maja,

    De laatste loodjes wegen het zwaartst Deze laatste week zal zeker zwaar zijn voor je!!

    Woorden schieten ook voor mij te kort. Ik wens je veel sterkte toe.

    Gelukkig zijn er ook veel positieve gebeurd.

    Heel veel suk6 en liefs van mij

    Joke

  • 26 November 2013 - 10:27

    Hermine:

    Dag Maja,
    Eigenlijk kun je zoiets niet begrijpen. Wat doet een regering daar met het geld voor de gezondheidszorg, worden er wapens voor gekocht, of steken ze het in eigen zak? Gelukkig wordt 'jouw' geld voor de volle 100 % gebruikt ten goede voor deze mensen. Maar ook ons houd je een spiegel voor. Hoeveel geld gaat hier om in de gezondheidszorg wat ook niet goed terecht komt, waar sommige mensen heel rijk van worden...en veel medicijnen ongebruikt weggegooid worden.
    Maar je laat ons ook het leed en de kracht zien van deze bevolking. Je kunt niet alles oplossen Maja, maar wel het onrecht aan het licht brengen.
    Ik bid ook met je mee.
    Hartelijke groet,
    Hermine

  • 26 November 2013 - 12:15

    Eike:

    Maja hier zijn geen woorden voor, maar wat begrijp ik je goed dat je je zo machteloos voelt, maar ik sluit me bij de rest aan jij kunt niet alles oplossen, maar ik snap je wel.
    Ik denk dat woorden te kort schieten, maar zeker ik bid met je mee, al deed ik dat al wel.
    Maja heel veel sterkte, en een dikke kus van mij.

  • 26 November 2013 - 23:34

    Corrie:

    Hoi maja, ik wou dat ik je kon helpen de machteloosheid op te lossen,vreselijk dat je niet aan de medicijnen kunt komen,wat leven wij in luxe ,heel veel sterkte meid xxx gooi en corrie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

maja

Zelf ben ik van beroep kraamverzorgende. Van 21 oktober tot 3 december 2011 ben ik weer in Gambia om daar Marie Joof, een verloskundige die ontzettend veel goed werk doet voor de lokale bevolking een poosje te helpen met haar drukke werkzaamheden.Het afgelopen jaar heb ik geprobeerd sponsorgeld te verzamelen zodat Marie ook financieel een steuntje in de rug krijgt.

Actief sinds 05 Okt. 2009
Verslag gelezen: 615
Totaal aantal bezoekers 325233

Voorgaande reizen:

08 April 2016 - 26 Augustus 2016

maja in gambia 2016

13 Maart 2015 - 23 Maart 2015

vakantie 2015

12 Oktober 2014 - 02 December 2014

Maja 7 weken in Gambia 2014

28 Maart 2014 - 16 April 2014

3 weken gambia 2014

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

18 Oktober 2013 - 02 December 2013

6 weken gambia 2013

27 Maart 2013 - 17 April 2013

Op vakantie in Gambia

19 Oktober 2012 - 03 December 2012

Gambia 2012

21 Oktober 2011 - 03 December 2011

maja terug in gambia

21 Oktober 2010 - 03 December 2010

maja opnieuw in gambia

29 Oktober 2009 - 04 December 2009

maja in gambia

Landen bezocht: